2012-06-13 13:03:36

Finsk barnkör på påveaudiens


(13.06.2012) När påven på onsdagen tog emot pilgrimer på Petersplatsen för veckans allmänna audiens hälsade han till kyrkan i Irland, där den 50:de Eukaristiska kongressen pågår i dessa dagar. Påven har sänt kardinal Marc Oullet för att representera honom vid kongressen som denna gång har som tema "Eukaristin: Gemenskapen med Kristus och oss emellan. Många biskopar, präster, och lekmän från olika kontinenter deltar i detta viktiga kyrkliga evenemang.

”Det ett värdefullt tillfälle att bekräfta Eukaristins centrala roll i kyrkans liv”, sa påven. ”Genom gemenskapen med Jesus i Altarets sakrament, förenas vi även sinsemellan, vi blir ett i honom, och del i varnadra. Jag ber er att förena er med de kristna i Irland och i världen, att be för kongressen, eftersom Eukaristin är det hjärtslag som håller hela kyrkan vid liv.”

I dagens trosundervisning talade påven om mystik och den kontemplativa bönen. Med hjälp av aposteln Paulus ord i det Andra Korintierbrevet förklarade påven att: Genom denna erfarenhet av mystisk bön, insåg Paulus att Guds rike inte kommer till stånd genom våra egna ansträngningar utan genom kraften i Guds nåd, som genomsyrar våra stackars lerkärl (jfr 2 Kor 4:7), som aposteln beskriver det.”

”Vi ser att den kontemplativa bönen är både upplyftande och oroväckande, eftersom vi både upplever Guds skönhet, och känslan av vår egen svaghet. Paulus lär oss behovet av daglig uthållighet i bön, även i tider av andlig torka, och i svårigheter, för det är då vi upplever den livsförändrande kraften i Guds kärlek.”

Påven tackade idag barnkören Cantores Minores från Finland och berömde de för sin sång.









All the contents on this site are copyrighted ©.