2012-05-17 16:51:46

En värld utan tro skulle vara en katastrof, säger Tony Blair


(17.05.2012) Tony Blair sa under en anglikansk konferens i The Royal Albert Hall att en värld utan tro skulle vara en katastrof. Under en intervju inför mer än 4,300 personer berättade också Tony Blair, att han en gång hade blivit tillrättavisad av en tjänsteman för att han föreslog att avsluta ett tal med orden: "Gud välsigne Storbritannien".

Tony Blair, en tidigare anglikank som blev en katolik under 2007 - mindre än ett år efter att han avgick som statsminister - sa att tron är viktig eftersom den inför ödmjukhetens dygd i samhället. "Vad är kärnan i vår tro förutom alla de saker vi tror på, ​​i synnerhet som kristna, om Jesus Kristus och hans plats i våra liv?" frågade han, rapporterar The Catholic Herald.

"Det är också en förståelse av att det finns något större och viktigare än dig själv, att du inte är det enda som betyder något, att det finns någonting som är större och transcendent", sa han under konferensen som anordnades av den heliga Treenighetens församling i Brompton, som är en inflytelserik anglikansk församling.

"Jag tror att mänsklighetens skyldighet att visa ödmjukhet är djupt viktig" sa han. "Det är vad som tillåter oss att göra framsteg, det är vad som försvarar oss från ideologier eller tankeprocesser som vill behandla människor som om de var sekundära till något politiskt syfte."

Han sa: "Under en lång tid trodde folk att när samhällen blev mer utvecklade och allteftersom vi blev mer välmående, att tron skulle förpassas, att den skulle bli en slags kvarleva från det förflutna – något som okunniga människor gjorde, men inte vad civiliserade välutbildade människor gjorde.
"Jag tror att en värld utan tro skulle vara en värld på väg mot tragedi och katastrof", tillade han.

Den tidigare partiledaren för Labour erkände att "Gud och religion kan också missbrukas av politiker", och sa att det var viktigt att vara på sin vakt inför dem som kanske använder religionen för sina egna syften.

Men han berättade att när han föreslog att avsluta ett tal som premiärminister med orden "Gud välsigne Storbritannien", sa en medhjälpare till honom ogillande: "Jag vill bara påminna premiärministern om att detta inte är Amerika". Han sa att han sedan övergav idén.








All the contents on this site are copyrighted ©.