2012-05-16 15:46:37

Benedictus XVI: Frihet är aldrig att välja det onda


(16.05.2012) Frihet "kan aldrig identifieras med utsvävningar eller möjligheten till att välja det onda". Det sa påven under sin allmänna onsdagsaudiens idag som fokuserade på bönens roll i Pauli brev. Han beskrev Paulus som "hedningarnas apostel, en outtröttlig missionär", som lär oss "att bön omfattar och genomsyrar alla livssituationer, både personliga situationer och i de samhällen som han skriver till".

"Genom bönen”, förklarade Benedictus XVI, ”upplever vi den frihet som ges av Anden: sann frihet, som är frihet från ondska och synd och för det goda och för livet, för Gud". Enligt Paulus är det "att låta Anden bo i oss, så att han kan be med oss ​​och i oss och prägla Kristi ansikte på vårt väsen, att verkligen bli fri från varje form av slaveri som sammandrar våra hjärtan, det innebär att kunna leva i kärlek till Gud och till din nästa".

"I våra böner ber vi ofta Gud om att befria oss från fysiska och andliga lidanden, och vi gör det med stort förtroende", fortsatte Benedictus XVI. Men "vi får ofta intrycket av att ingen lyssnar, och när detta händer, riskerar vi att förlora modet och vår uthållighet". Men "inget mänskligt rop till Gud är ohört", försäkrade påven, som påpekade att "bönen befriar oss inte från prövningar och lidanden", men den "ger oss möjligheten att bemöta dem och uthärda dem med förnyad styrka, med samma förtroende som Jesus".

"Bön inspirerad av den Helige Ande gör att vi kan leva varje dag av vår livsresa, med dess prövningar och lidanden, med fullkomligt hopp och tillit till Gud", sa han. Enligt påven ”öppnar bönen för de troende också upp mänsklighetens och hela skapelsens dimensioner" eftersom den "aldrig är låst inne i sig själv, snarare är den öppen till att dela vår tids lidande", och blir därmed till "förbön för andra”, till ”hopp för hela skapelsen".








All the contents on this site are copyrighted ©.