2012-05-11 16:26:03

Påven: De påvliga missionsverken sår fröet till en ny mänsklighet


(11.05.2012) "Evangelisationen driver idag kyrkan att vandra med en allt snabbare takt i världen, för att föra kunskapen om Kristus till varje människa". Det sa Benedictus XVI i fredags när han tog emot de nationella direktörerna för de påvliga missionsverken (känd i flera länder såsom Missio) under deras årliga styrelsemöte.


De påvliga missionsverken, ”Pontificalia Opera Missionaria”, inkluderar: Propagatio Fide, S. Petri Apostoli för det infödda prästerskapet, Sanctae Infantiae för barn i missionsområdena och Unio Missionalis. Allt står under av Kongregationen för folkens evangelisering.


Påven ber specifikt de påvliga missionsverken att bidra till att sprida de goda nyheterna om Kristus i världen, i synnerhet i länder där kyrkan är ny, ung eller fattig. Missionsverken tar hand om och stödjer de yngre kyrkorna tills de kan vara självförsörjande. De fyra organisationerna spelar också en avgörande roll i kampen mot fattigdom, sjukdomar, orättvisor och exploatering.


I sitt tal de samlade sa Benedictus XVI: "Varje människa och varje folk har rätt att ta emot evangeliet. Evangelisationen, som alltid är brådskande, driver idag kyrkan att vandra med en allt snabbare takt i världen, för att föra kunskapen om Kristus till varje människa. Endast i sanningen, som i själva verket är Kristus själv, kan mänskligheten upptäcka meningen med tillvaron, finna frälsning och växa i rättvisa och fred. "


"Ännu idag", fortsatte han, "finns det ett behov för mission. Men "i denna fas av ekonomiska, kulturella och politiska förändringar, där människan ofta känner sig ensam, i ångest och förtvivlan, fortsätter evangeliets budbärare, trots att de förkunnar hopp och fred, att förföljas såsom sin Mästare och Herre."


"Kungörelsen av evangeliet", sa han, "leder inte sällan till elände och lidande. Tillväxten av Guds rike i världen kommer i själva verket ofta på bekostnad av dess tjänares blod". "Men trots problemen och förföljelsens tragiska verklighet, blir kyrkan inte avskräckt, hon förblir trogen sin Herres befallning, medveten om att "genom kristen historia, har martyrer, d v s "vittnen" alltid varit många och oumbärliga i spridningen av evangeliet "(Johannes Paulus II, Redemptoris Missio, 45). Kristi budskap, förr och nu, kan inte anpassa sig till den här världens logik, eftersom det är profetia och befrielse, det är fröet till en ny mänsklighet som växer och som kommer att fullkomligt förverkligas först vid tidens slut."


"Idag behöver missionen förnya sitt förtroende inför Guds verk, den behöver intensiv bön, så att hans rike kommer att ske på jorden så som i himlen. Vi behöver åberopa den Helige Andes ljus och kraft och med beslutsamhet och generositet inleda vad som på sätt och vis är "en ny era av förkunnelsen av evangeliet. Inte bara för att en stor del av den mänskliga familjen, fortsätter att inte erkänna Kristus, men också eftersom situationen som kyrkan och världen befinner sig i på tröskeln till det nya millenniet är speciellt utmanande för religiös tro och de moraliska sanningar som uppstår från den" (Johannes Paulus II, Ecclesia i Asien, 29). Därför är jag mycket glad över att kunna uppmuntra Kongregationen för folkens evangelisering och de påvliga missionsverkens stödprojekt inför Trons år. Detta stödprojekt är en världsomfattande kampanj, som genom att be rosenkransen följer evangeliseringsarbetet i världen och gör att många av de döpta återupptäcker och fördjupar sin tro".


Benedictus XVI sörjde också den plötsliga bortgången av sekreteraren för Kongregationen för folkens evangelisering, den italienska missionärprästen Fader Massimo Cenci, som dog fredag morgon 68 år gammal. Han sa "Må Herren belöna honom för allt arbete han utförde inom missionen och hans tjänstgöring till den Heliga stolen. "


De påvliga missionsverken har 120 kontor över hela världen och är den enda organisationen som stödjer var och en av de 1,069 missionsstiften i världen. Men de gör det uteslutande genom katolikernas generositet världen över.








All the contents on this site are copyrighted ©.