2012-05-07 16:18:29

"Vår frihet finns i Kristus" Påvens Regina Caeli


(07.05.2012) Den 5:e påsksöndagen kom till Rom med hällregn, men tappra pilgrimer tog på söndagen emot påven vid tolvslaget, då han klev fram till sitt fönster över Petersplatsen för veckans Regina Caeli. Påven utgick från dagens evangelietext i vilken Jesus säger: ”Jag är den sanna vinstocken, och min Fader är vinodlaren"(Joh 15,1).

”Ofta i Bibeln jämförs Israel med vingården, som ger frukt när den är trogen Gud, och som blir steril om den distanserar sig från honom - oförmögen att producera "det vin som gläder människans hjärta", som man sjunger Psaltarpsalm 104 (v. 15)”, förklarade påven. ”Den sanna vinodlaren, Gud, den sanna vinstocken, Jesus - som med sitt kärleksoffer ger oss frälsning, och öppnar vägen för att vi ska vara en del av denna vingård. Och liksom Kristus är i Gud Faderns kärlek, blir lärjungarna, om de noggrant beskärs av Mästaren (jfr Joh 15,2-4), fruktbara vinrankor som producerar rikligt skörd, om den är djupt förenad med honom.”

”Den Helige Frans av Sales skriver: "Den gren som är ansluten till stammen bär inte frukt tack vare sig själv, utan tack vare stammen. Om vi nu har förenats med vår Frälsares kärlek, som kroppen med huvudet, så får våra goda gärningar sitt värde från honom, och förtjänar evigt liv "(Guds kärlek, XI, 6, Rom 2011, 601).”

”Vi måste alltså vara förenade med Jesus, vara beroende av honom, för utan honom kan vi inte göra något (jfr Joh 15,5). Johannes, profeten som levde i Gaza öknen på 500-talet, fick frågan: Hur är det möjligt att förena människans frihet och samtidigt inte kunna göra något utan Gud? Munken svarade: Om människan strävar efter det goda och ber Gud om hjälp, får hon den nödvändiga styrkan att utföra sitt arbete. Mänsklig frihet och Guds makt agerar tillsammans. Det är möjligt eftersom Herren är god, men handlingen utförs tack vare den troende (jfr Ep. 763, SC 468, Paris 2002, 206)."

"Kära vänner, var och en av oss är som en vinranka, som lever endast om det växer i bön varje dag. Den som älskar Jesus, den sanna vinstocken, producerar trons frukter i en riklig andlig skörd."

Avslutningsvis sa påven att han ämnar resa till Milano mellan den 1-3 juni, då världsdagen för Familjen äger rum i den norditalienska staden. Ett möte som organiserats av det Påvliga Familjerådet.








All the contents on this site are copyrighted ©.