2012-04-05 18:57:31

"Om vi lyder Gud kan vi förnya kyrkan" Påven talar till prästerna under oljevigningsmässan


(05.04.2012) ”Om vi lyder Gud kan vi verkligen förnya kyrkan”, detta underströk påven Benedictus XVI då han på torsdagen inledde de tre heliga Påskdagarna med oljevigningsmässan klockan 9.30 i Peterskyrkan. Denna mässa är särskilt viktig för den katolska prästen, då han under mässan förnyar sina prästlöften. Detta är anledningen till att påven särskilt riktade sina ord till de hundratals prästerna, biskoparna, kardinalerna och ordensfolket, som i denna mässa samlas runt sin biskop. Påven påminde om att prästerna är kallade att följa Herren, och avstå från sitt egen självförverkligande. Påven uppmuntrade även de troende till att bekämpa den religiösa analfabetismen i vårt samhälle, vilket är tanken bakom Trons År.

Lydnad eller olydnad? Vilken är vägen till förnyelse i kyrkan? Påven börjar sin predikan med att ställa en rad frågor till sig själv och prästerna, när han beskriver konformationen med Jesus som varje präst måste söka efter. Är vi verkligen män "vars arbete utgår från Gud och som görs i gemenskap med Jesus Kristus?” Han som inte dominerar, utan tjänar, som inte tar, men ger.
Han nämnde den appell till olydnad som en grupp präster i Europa skrivit under, där bland annat prästvigning av kvinnor är ett av kraven, och påven påminde om att påven Johannes Paulus II sa att kyrkan är oåterkallelig i detta avseende eftersom den inte har något tillstånd från Herren.

”Är olydnad verkligen ett sätt att förnya kyrkan?”, fortsätter påven. ”Är det verkligen längtan att forma oss efter Kristus, vilket är förutsättningen för en sann förnyelse, som driver sökandet efter förnyelse eller är det ett desperat försök att omvandla kyrkan enligt våra önskningar och idéer? Förnyade inte Kristus mänsklighetens traditioner som hotade att kväva Guds ord och vilja? Ja, det gjorde han, för att väcka den sanna lydnaden till Guds vilja, och till hans evigt giltiga ord. Han var Guds Son, det får vi inte glömma. Han hade auktoritet och ansvar att göra det. Inte min utan din vilja, med dessa ord avslöjar Sonen sin ödmjukhet och sin gudomlighet, och visar oss vägen.”
Påven sa att detta leder inte till passivitet, eller till traditionsstelhet? Om man bara ser vår närmaste historia efter Andra Vatikankonciliet, känner man igen dynamiken i sann förnyelse, som tagit oväntade former i rörelser fulla av liv, som konkret visar kyrkans outtömliga livskraft.

Det är tydligt att förutsättningen för sann förnyelse ligger i att formas efter Kristus. Men är inte han oåtkomlig som förebild. Påven tog aposteln Paulus ord till hjälp, som utan blyghet sa: ”efterlikna mig, jag tillhör Kristus”. Han var en "översättning" av Kristi livsstil, möjlig att efterlikna. Efter Paulus är historien full av dessa "översättningar" av Jesu väg, i levande historiska gestalter. Helgonen visar oss hur man förnyar och tjänar.

Påven berörde vidare det som han kallade förnyelsens två nyckelord för en präst – som är kallad till att vara "förvaltare av Guds hemligheter" (1 Kor 4,1). ”Munus docendi”, att undervisa, vilket är en del i förvaltningen av Guds hemligheter. För att leva vår tro och älska Gud, måste vi veta vad Gud har sagt till oss, vårt förnuft och våra hjärtan måste beröras av hans ord. Trons år är ett tillfälle att förkunna trons budskap med ny iver och ny glädje. "Min lära är inte min" (Joh 7:16), säger Kristus. Vi kungör inte privata åsikter och teorier, utan kyrkans tro...Det innebär naturligtvis att vi stödjer läran och är fast förankrade i den. Den Helige Jean Marie Vianney var inte lärd, en intellektuell, men när han talade berörde han folkets hjärtan, eftersom han själv var berörd i hjärtat.

Det sista nyckelordet är animarum zelus – själens iver. Ett omodert uttryck som inte används. I vissa kretsar, är ordet själ ett förbjudet ord, eftersom det, som de säger, uttrycker en dualism mellan kropp och själ och delar människan. Men detta kan inte innebära att vi inte längre har en själ. Som präster bryr vi oss om hela människan, hennes fysiska behov - de hungriga, de sjuka och hemlösa. Men vi bryr oss inte bara om kroppen, utan även om själens behov - människor som lider av brott mot rättigheterna, de som är i mörkret och lider av brist på sanning och kärlek. Vi bryr oss om människans frälsning i kropp och själ, och som Kristi präster gör vi det med iver. Människorna får aldrig uppleva att vi utför vårt arbete på arbetstid. En präst tillhör aldrig sig själv. Människor behöver känna vår iver, för att vi ska vara Kristi trovärdiga vittnen.

Ikväll började påskens heliga Triduum – de tre påskdagarnas liturgi – med mässan som bär namnet ”In Coena Domini”- Herrens Nattvard. Denna mässa firar påven alltid i Laternabasilikan San Giovanni, som är påvens biskopssäte i Rom. Skärtorsdagen helgar minnet av dagen då Kristus Överstepräst instiftade prästämbetet och Eukaristin. Påskens triduum är kyrkoårets höjdpunkt i åminnelse av Jesu lidande, död, begravning och triumferande uppståndelse, segrare över synden och döden.









All the contents on this site are copyrighted ©.