2012-04-15 12:53:59

Regina Caeli:Kristillinen jumalanpalvelus ei ole ainoastaan menneiden tapahtumien muistojuhla, vaan ennen kaikkea kohtaaminen ylösnousseen Herran kanssa


(15.4) "Joka vuosi viettäessämme pääsiäistä, elämme uudelleen Jeesuksen ensimmäisten opetuslasten kokemukset heidän kohdatessaan Ylösnousseen", lausui Benedictus XVI sunnuntaina työhuoneensa ikkunasta tuhansille Pietarintorille kerääntyneille uskoville ja turisteille. "Sinä päivänä, mitä myöhemmin kutsutaan sunnuntaiksi, kristillinen yhteisö kokoontuu Pyhälle Ehtoolliselle, mikä eroaa juutalaisesta sapatista. Herran Päivän viettäminen on todella voimakas todistus Kristuksen yllösnousemuksesta, sillä ainoastaan tavallisuudesta poikkeava ja mullistava tapahtuma saattoi johdattaa varhaiskristityt aloittamaan juutalaisesta sapatista eroavan jumalanpalveluksen.
Silloin kuten tänään kristillinen jumalanpalvelus ei ole pelkästään menneiden tapahtumien muistojuhla, eikä erityinen sisäinen mystillinen kokemus, vaan se on ennen kaikkea kohtaaminen ylösnousseen Herran kanssa, joka todella on läsnä yhteisössä, joka puhuu meille raamatussa ja murtaa meille ikuisen elämän leivän. Näiden merkkien kautta elämme opetuslasten kokemukset nähdä Jeesus, koskettaa hänen ruumistaan, mikä on vapaa maallisista siteistä.
Jeesuksen toistama tervehdys kahdessa ilmestymisessä apostoleille: Rauha teille! on erittäin tärkeä. Siitä tulee se rauhan lahja, minkä ainoastaan Jeesus voi antaa. Rakkaat veljet ja sisaret, ottakaamme vastaan ylösnousseen Jeesuksen tarjoama rauhan lahja ja antakaamme sen täyttää sydämemme hänen armollaan".







All the contents on this site are copyrighted ©.