2012-04-08 12:36:21

"Kristus, toivoni, on ylösnoussut"


"Surrexit Christus, spes mea" - "Kristus,toivoni,on ylösnoussut" (Pääsiäissekvenssi).

Saavuttakoon teidät kaikki Kirkon riemuitseva ääni sanoin, mitkä antiikin aikainen hymni panee Maria Magdaleenan huulille, joka kohtasi ensimmäisenä ylösnousseen Herran pääsiäisaamuna. Hän juoksi ja ilmoitti sydän kurkussa opetuslapsille:"Olen nähnyt Herran!"(Joh. 20.18). Myös me, jotka olemme ylittäneet paastonajan erämaan ja Kristuksen kärsimyksen tuskalliset päivät, kohotamme tänään voiton huudon: "Hän on ylösnoussut! Hän on todella ylösnoussut!".

Jokainen kristitty elää uudelleen Maria Magdaleenan kokemuksen. Se on kokemus, mikä muuttaa elämämme: kohtaaminen ainutlaatuisen Pojan kanssa, joka antaa meidän kokea Jumalan kaiken hyvyyden ja totuuden, joka vapauttaa meidät pahasta , ei pinnallisella, eikä hetkellisellä tavalla, vaan hän vapauttaa meidät perusteellisesti, hän parantaa meidät kaikesta ja palauttaa meille ihmisarvomme. Tämän vuoksi Magdaleena kutsuu Jeesusta "toivokseni" : koska Hän antoi hänen syntyä uudelleen, ja lahjoitti hänelle uuden tulevaisuuden, hyvän, pahasta vapaan olemassaolon. "Kristus toivoni" merkitsee,että jokainen hyvää tarkoittava toiveeni löytää Hänessä todellisen mahdollisuuden: Hänessä voin toivoa, että elämästäni tulee hyvä ja täydellinen, ikuinen, koska Jumala itse lähestyi meitä astuakseen ihmiskuntaamme.

Mutta Maria Magdaleenan muiden opetuslasten tavoin oli nähtävä Jeesus kansanjohtajien kieltämänä, vangittuna, ruoskittuna, kuolemaan tuomittuna ja ristiinnaulittuna. On täytynyt olla sietämätöntä nähdä henkilökohtainen Hyvyys ihmillisen ilkeyden kohteena, Totuus valheen pilkkaamana, Armeliaisuus koston herjaamana. Jeesuksen kuolema näytti pettävän kaikkien niiden toivot, jotka uskoivat häneen. Mutta tuo usko ei koskaan sammunut kokonaan: ennen kaikkea Jeesuksen äidin, Neitsyt Marian sydämessä, liekki jäi palamaan elävänä myös yön
pimeydessä. Toivo ei voi välttää välien selvittelyä pahan kovuuden kanssa tässä maailmassa. Sen vastuksena ei ole ainoastaan kuoleman muuri, vaan vielä enemmän kateuden, ylpeyden, valheen väkivallan paheet. Jeesus kävi läpi tämän tappavan punoksen, jotta hän voisi avata meille tien elämän Valtakuntaan. Oli hetki, jolloin Jeesus näytti kärsineen tappion: pimeys peitti maan, Jumalan hiljaisuus oli
täydellinen, toivo tuntui jo turhalta sanalta.

Ja katso, aamulla lauantain jälkeisenä päivänä, hauta löydettiin tyhjänä. Sitten Jeesus ilmestyy Magdaleenalle, toisille naisille ja opetuslapsille. Usko syntyi uudelleen elävämpänä ja voimakkaampana kuin koskaan, se oli jo voittamaton, koska se perustui ratkaisevaan kokemukseen: "Kuolema ja elämä taistelivat:taistelu päättyi merkillisesti! Elämän Herra kuoli, mutta nyt on elävä ja voitokas". Ylösnousemuksen merkit todistavat elämän voittoa kuolemasta, rakkauden voittoa vihasta, armon voittoa kostosta: "Elävän Kristuksen hauta, ylösnousseen Kristuksen kunnia, enkelit todistajina, hikiliina ja hänen vaatteensa".

Rakkaat veljet ja sisaret! Jos Jeesus on ylösnoussut, niin silloin - ja ainoastaan silloin - on tapahtunut jotaia todella uutta, mikä muuttaa ihmisen ja ihmiskunnan tilan. Siis Hän, Jeesus, on joku, johon voimme ehdottomasti luottaa, eikä ainoastaan uskoa hänen sanomaansa, vaan nimenomaan Häneen, sillä Ylösnoussut ei kuulu menneisyyteen, vaan hän on tänään elävänä läsnä. Kristus on toivo ja lohtu erityisesti niille yhteisöille joita eniten syrjitään ja vainotaan
uskon vuoksi. Hän on läsnä toivon voimana Kirkkonsa kautta, lähellä kaikissa inhimillisissä tilanteissa kärsimyksissä ja epäoikeudemukaisuuksissa.

Antakoon Ylösnoussut Kristus toivoa Lähi-Itään, jotta kaikki tuon alueen etnilliset,
kulttuurilliset ja uskonnolliset osatekijät olisivat yhteistyössä yhteisen hyvän ja ihmisoikeuksien kunnioituksen puolesta. Jotta erityisesti Syyriassa loppuisi
verenvuodatus ja palattaisiin viipymättä kunnioituksen, dialogin ja sovituksen tielle,
kuten myös kansainvälinen yhteisö toivoo. Jotta lukuisat pakolaiset, jotka tulevat siltä ja tarvitsevat humanitaarista apua, otettaisiin vastaan ja heille osoitettaisiin solidaarisuutta, mikä voisi lievittää heidän kärsimyksiään. Rohkaiskoon Pääsiäisen voitto irakilaisia, jotta he voimiaan säästelemättä jatkaisivat kohti vakautta ja kehitystä. Jotta israelilaiset ja palestiinalaiset aloittaisivat rohkeasti uudelleen rauhanneuvottelut.

Herra, pahan ja kuoleman voittaja, tue kristillisiä yhteisöjä Afrikan mantereella, anna heille toivoa vaikeuksissa, tee heistä rauhanrakentajia ja anna heidän vaikuttaa yhteiskuntiensa kehitykseen.

Ylösnoussut Jeesus lohduta Afrikan sarven kärsiviä kansoja ja edistä sovitusta; auta Suurten Järvien aluetta, Sudania ja Etelä Sudania, lahjoittamalla niiden asukkaille anteeksiannon voiman. Kunniakas Kristus, suo Malille, millä on vaikea poliittinen hetki, rauha ja vakaus. Suo Nigerialle, mikä näinä aikoina on ollut
veristen terroristi-iskujen näyttämönä, pääsiäisilon tuoda tarvittavia voimia jotta voitaisiin aloittaa uudelleen rauhanomaisen ja kansalaistensa uskonvapautta kunnioittavan yhteiskunnan rakentaminen.

Hyvää Pääsiäistä kaikille!










All the contents on this site are copyrighted ©.