2012-03-19 16:25:41

Bikta er mer ofta! Påvens Angelusbön den 4:e söndagen i fastan


(19.03.2012) När påven Benedictus XVI bad Angelusbönen tillsammans med de troende på Petersplatsen på söndagen bad han dem om att be för honom inför hans apostoliska resa till Mexico och Kuba, som börjar nu på fredag. Han talade om resan både på spanska och italienska då han uttryckte sitt hopp om framsteg för befolkningarna i Mexico och Kuba, berikade och förnyade i sin tro.

Han uttryckte även sin sorg över den tragiska bussolyckan i Schweiz, när han särskilt hälsade till anhöriga till de belgiska barnen som dog i olyckan. På franska försäkrade påven sin närhet till dem som drabbats av denna stora sorg.

Vatten har varit i fokus pga den stora vattenkonferensen i Marseille och påven valde att göra en appell för att ”alla ska garanteras en rättvis och säker tillgång till denna värdefulla resurs”.

Vi har nått fastans fjärde söndag, och i sin trosundervisning över dagens evangelium upprepade påven hur viktigt det är att bikta sig, särskilt nu under fastan. Påven betonade att korset är kulmen av Jesu uppdrag. Korset är tecknet på den högsta kärleken, som ger oss frälsning”. Inte bara lidandet som korset innebär, utan det faktum att det är Gud som väljer att lida för människan. ”Denna oändliga barmhärtiga kärlek som Gud visar, när Gud ger ”sin ende Son som lösen för våra liv, innebär även ett stort ansvar":

"I själva verket måste alla inse att de är sjuka och för att bli botade, måste alla erkänna sin synd, så att den förlåtelse som Gud redan har givit oss på korset, ska kunna träda i kraft i vårt hjärta och vårt liv."

Vidare talade dagen text tagen ur evangelisten Johannes tredje kapitel, om ljuset och mörkret, och påven observerade att ibland "älskar människan mörkret mer än ljuset, eftersom hon är fäst vid sina synder":

"Men det är endast då man öppnar sig för ljuset, och uppriktigt bekänner sina synder, som man finner sann frid och sann glädje. Därför är det viktigt att regelbundet bikta sig, särskilt i fastan, för att ta emot Herrens förlåtelse och stärka vår omvändelse."

Påven sände efter sin reflektion, en hälsning till Marseilles Water Forum, och till nästa världsvattendag, som i år belyser sambandet mellan vatten och en säker livsmedelsförsörjning:

"Jag hoppas att dessa initiativ kommer att bidra till att säkerställa en rättvis tillgång för alla, av rent och tillräckligt med vatten, och därigenom främja varje människas rättigheter till liv och näring, och ett ansvarsfullt främjande av jorden, till förmån för nutida och framtida generationer."








All the contents on this site are copyrighted ©.