2012-03-12 15:50:14

"Våld hjälper aldrig mäskligheten" Påvens Angelus


(12.03.2012) På fastans tredje söndag, välkomnade påven Benedictus XVI de troende på Petersplatsen , när han klockan 12 klev fram till sitt fönster för att reflektera över dagens evangelium, som var de berömda orden om hur Jesus driver bort köpmän ur templet. ”Våld hjälper aldrig mänskligheten, snarare avhumaniserar den mänskligheten”, sa påven till de tusentals pilgrimer som samlats denna morgon under en klarblå himmel.

”Episoden om hur Jesus kör bort köpmännen från templet i Jerusalem kunde ses som en profetisk protest handling”, sa påven. ”Den har även tolkats politiskt som revolutionär, för att placera Jesus i linje med zeloternas rörelse ... redo att använda våld" för att upprätthålla den gudomliga lagen. Vid Jesu tid väntade man att Messias skulle komma och befria Israel från romarna”:

"Men Jesus gjorde dem som hade denna förväntan, besvikna, så mycket så att en del av lärjungarna övergav honom och Judas Iskariot förrådde honom. Det är i själva verket omöjligt att tolka Jesus som en våldsam person, våldet strider mot Guds rike, det är antikrists redskap. Våld tjänar inte mänskligheten någonsin, utan avhumaniserar den."

”Jesu uppmaning att inte göra om Faderns hus till en marknad påminner om vad som står i Psaltaren”, fortsatte påven. "Lidelsen för ditt hus har förtärt mig" (69,10). "Denna psalm - förklarade påven - är ett rop på hjälp i en situation av extrem fara på grund av fienders hat: det Jesus sen kom att uppleva i sin passion":

"Hans lidelse för Fadern och för hans hus ledde honom till korset: hans iver är kärlekens iver som betalar personligen, men inte genom att vilja tjäna Gud med våld. Faktum är att det "tecken" som Jesus ger vid detta tillfälle som bevis för sin auktoritet är sin egen död och uppståndelse. "Riv ner detta tempel - sa han – så ska jag låta det uppstå igen på tre dagar."” Och evangelisten Johannes tillägger: "Det tempel han talade om var hans kropp" (Joh 2:20-21):

"Med påsken påbörjar Jesus en ny kult, kärlekens kult, och en ny kyrka som är Kristus själv, den uppståndne Kristus, genom vilken varje troende kan tillbe Gud Fader i ande och sanning.” (Joh 4,23)

I sina hälsningar på andra språk, konstaterade påven att vi är Guds sanna tempel "om vi låter Jesus ta form i oss", men det innebär att vi måste avstå från ”den ondes handlingar” och inte vara "rädda för att ändra på våra vanor och vårt beteende. I botens sakrament ger Herren oss möjlighet att ständigt förnya denna sin närvaro. Med varje bikt förnyar han oss som tempel i vilket han tar sin boning.”

Vid slutet av Angelusbönen vände påven sina tankar till folket i Madagaskar, som de senaste dagarna har drabbats av en våldsam tropisk storm som har orsakat över 70 dödsfall och nästan 80 000 hemlösa människor. "Medan jag försäkra mina böner för offren och deras familjer, hoppas jag på och uppmuntrar det internationella samfundet till att generöst stödja befolkningen i Madagaskar.”








All the contents on this site are copyrighted ©.