2012-02-06 16:43:51

"Trons avgörande roll vid sjukdom" Påvens Angelusbön


(06.02.2012) Petersplatsen såg ut som ett vykort på söndagsmorgonen då tiotusentals pilgrimer samlades där för veckans Angelusbön: ett vitt snötäckte vilade över torget, statyerna och kyrkan. Påven hälsade de samlade troende insvept i en vit rock denna morgon för att skydda sig från kylan. Med inspiration från söndagens evangelium talade han denna morgon om trons roll när man är sjuk.

"Evangeliet denna söndag berättar om hur Jesus helade många som led av sjukdomar av ett eller annat slag. Jesus kom för att besegra det onda från grunden, och helandet är ett föregripande av hans seger, som han uppnår genom sin död och uppståndelse.”

Påven beskrev sjukdomen som ett tecken på det onda i världen och i människan. ”En dag sa Jesus: "Det är inte de friska som behöver en läkare utan de sjuka" (Mark 2,17), och han syftade här på syndarna. Men det kvarstår att sjukdom är ett normalt tillstånd för människan, i vilket vi upplever att vi inte är oberoende, utan att vi behöver andra. I denna mening kan vi säga att sjukdomen paradoxalt nog kan vara en hälsosam tid för att ta emot andras uppmärksamhet och ge uppmärksamhet till andra!”

”Sjukdomen är även en prövning, som kan bli lång och svår. När vi inte blir friska och lidandet förlängs, kan vi som förkrossas, isoleras och våra existens blir deprimerad och avhumaniserad. Hur ska vi reagera på detta Onda angrepp?”

Naturligtvis med tillbörlig omsorg - läkemedlen har de senaste decennierna gjort stora framsteg, och det är vi tacksamma för - men Guds Ord lär oss att det finns en avgörande attityd att bemöta sjukdomen med och det är att tron på Gud – på Guds godhet. Detta påminner Jesus alla de som han helar om: ”Din tro har räddat dig” (jfr Mk 5,34.36). Även när man står inför döden, kan tron möjliggöra det som är mänskligt omöjligt.”

”Men vad ska vi tro på? På Guds kärlek. Det är det sanna svaret, som besegrar det onda radikalt.”, förklarade påven. ”Jesus bemötte djävulen med kraften av Faderns kärlek, och även vi kan möta och övervinna sjukdomen genom att låta våra hjärtan genomsyras av Guds kärlek. Vi känner alla människor som har utstått fruktansvärda lidanden för att Gud gav dem en djup frid”, tillade påven och tog den nyligen saligförklarade unga Chiara Badano, som exempel. Hon avled i cancer. ”Alla som besökte henne upplevde hennes ljus och tillit.”

”Men i sjukdom behöver vi alla mänsklig värme: det är lugn och uppriktig närhet, snarare än ord, som tröstar en sjuk person”, avslutade påven och påminde om att vi på lördag firar Jungfru Maria av Lourdes och då de sjukas världsdag. ”Låt oss be henne särskilt för de som övergivna lider av sjukdom.”








All the contents on this site are copyrighted ©.