2011-12-26 11:48:23

"Fira julen i enkelhet och ödmjukhet, så möter ni Gud" Påvens predikan under midnattsmässan


(25.12.2011) ”Må julen handla om mer än att festa och köpa saker”, detta var påven Benedictus XVI hopp då han under midnattsmässan på julafton predikade i Peterskyrkan, en predikan som fokuserade på Guds godhet och på budskapet om frid, som ett litet barn kommer med. Påven uppmanade de troende att leva julen i ödmjukhet och enkelhet, och att särskilt be för de fattiga och för invandrare.
"Vem är Gud egentligen?, sa påven. ”Gud är ren godhet. Detta är det verkliga svaret på den fråga som människans hjärta ställer, nu om då, särskilt dem som inte längre kan "känna igen Gud i tron”. ”Gud är god och detta är "den tröstande vissheten vi tar emot vid jul", sa påven till de samlade troende i Peterskyrkan, en mosaik av ansikten och färger från många delar av världen, alla samlade för att fira Jesusbarnet:
"Gud har kommit som ett barn. På det viset är han emot allt våld och ger ett budskap om fred. Vid denna tid, när världen ständigt hotas av våld på många ställen och på olika sätt, där det alltid finns nya mördare och mantlar indränkta med blod ropar vi till Herren: Du, den Allsmäktige Gud, du som kom som ett barn och som har visat oss att du är den som älskar oss med en segrande kärlek. Du har fått oss att förstå, att vi tillsammans med dig, måste vara fredsmäklare"..."Våldet fortsätter i världen", konstaterade Benedictus XVI med bitterhet, men vi ber att Guds frid ska vinna i vår värld."
Långt från att falla i sentimentalism, avslöjar påven Jesu mänsklighet "trons stora mysterium":
"(...) Guds ödmjukhet framgår av detta att vara ett barn. Hans Son föddes i fattigdom. I Jesusbarnet blev Gud beroende, i behov mänskliga personers kärlek. Han intog ett tillstånd där han ber om vår kärlek." Det är därför som vi måste leva julen i ödmjukhet och enkelhet:
"Idag har julen blivit en affärernas fest, vars bländande ljus skymmer mysteriet om Guds ödmjukhet, som inbjuder oss till samma ödmjukhet och enkelhet. Låt oss be Herren att hjälpa oss navigera genom det bländande glittret fram till barnet i stallet i Betlehem, för att så upptäcka den sanna glädjen och det sanna ljuset."
”Men om vi vill finna Gud”, fortsatte Benedictus XVI, ”måste vi kliva ner från vårt "upplysta förnufts" piedestal och ta in på "den inre resan" mot enkelheten "som gör att hjärtat kan se":
"Vi måste lägga vår falska visshet, vårt intellektuella högmod, åt sidan, dessa hindrar oss från att uppfatta att Gud är nära (...) Vi måste böja oss ner, och gå så att säga andligen till fots, igenom trons portal för att möta Gud som är annorlunda våra fördomar och våra åsikter:. den Gud som är dold bakom ödmjukheten hos en nyfödd bebis".
På detta sätt kommer vi inte att på julafton glömma alla de som lider, avslutar påven: "Vi ber i denna stund framför allt för dem som måste fira julen i fattigdom, i sorg, vi ber för invandrare, må de se en stråle av Guds godhet.
I slutet av mässan, bad påven tillsammans med tio barn i traditionella färgglada dräkter från fjärran länder som Guatemala, Korea, Gabon och Burkina Faso, framför krubban som inrättas i Peterskyrkan, och som i år ligger under ett vitt snötäcke.








All the contents on this site are copyrighted ©.