2011-12-25 12:44:45

"Jesus, kom och rädda oss" Påven Benedictus XVI:s Urbi et Orbi


Kära bröder och systrar i Rom och i hela världen!
Kristus är oss född! Ära i höjden åt Gud och på jorden fred åt dem han älskar. Ekot av förkunnelsen i Betlehem, som den katolska kyrkan låter genljuda på alla kontinenter, når alla, bortom gränserna för nationer, kulturer och språk. Jungfru Marias Son föddes för alla, Han är allas Frälsare.
Så här lyder en gammal liturgisk antifon: "O Emmanuel, vår konung och lagstiftare, folkens hopp och frälsning: kom och rädda oss, Herre, vår Gud.” Veni ad salvandum nos! Kom och rädda oss! Detta är människans rop genom alla tider, då hon känner att hon inte kan klara av att övervinna svårigheter och faror ensam. Hon måste lägga sin hand i en större och starkare hand, en hand från ovan som sträcks ut mot henne. Kära bröder och systrar, denna hand är Jesus som föddes i Betlehem av Jungfru Maria. Han är den hand som Gud har sträckt ut till mänskligheten, för att hjälpa oss ur syndens kvicksand och lyfta upp oss på klippan, på den fasta mark som är Hans Sanning och Kärlek(jfr Ps 40,3).
Ja, det är detta som barnets namn betyder, det namn, som genom Guds vilja, Maria och Josef gav honom. Han heter Jesus, vilket betyder "Frälsare" (jfr Matt 1,21, Luk 1,31). Han var sänd från Gud Fadern för att rädda oss från det onda så djupt rotad i människan och i historien: det onda är separationen från Gud, det arroganta högmodet att tro att man klarar sig ensam, att man vill konkurrera med Gud och ersätta honom, för att själv avgöra vad som är gott och vad som är ont, att vara herre över livet och döden (jfr 2 Mos. 3:1-7). Detta är det som är det stora onda, den stora synden, som vi människor inte kan rädda oss ifrån utan att sätta vår tillit till Guds hjälp. Vi måste ropa till honom: ”Ven i ad salvandum nos! Kom och rädda oss”.
Att höja denna bön till himlen, sätter oss redan i vårt rätta tillstånd, i sanningen om oss själva: för vi är de som har ropat till Gud och som har räddats (jfr Est 10,3) Gud är Frälsaren, och vi är de som är i fara. Han är läkaren, och vi är sjuka. Att erkänna detta är det första steget mot frälsning, det första steget mot labyrintens utgång – den labyrint som vårt eget högmod har fångat oss i. Att höja blicken mot himlen, sträcka ut våra händer och kalla på hjälp är vägen ut, så länge det finns någon som lyssnar och som kan komma till vår undsättning.
Jesus Kristus är ett bevis på att Gud har hört våra rop. Inte bara det! Guds kärlek till oss är så stark, att han inte kunde stanna i sig själv, så stark att han lämnade sig själv för att komma till oss och dela vårt tillstånd på djupet (jfr Mos 3,7-12). Det svar Gud har gett människans i Jesus överträffar oändligt våra förväntningar, det visar en solidaritet som inte kan vara enbart mänsklig, utan gudomlig. Endast Gud, som är kärlek, och kärleken som är Gud, kunde välja att rädda oss på denna väg, som säkerligen är den längsta, men som är den som respekterar sanningen om Honom och om oss: försoningens, dialogens och samverkans väg.
Låt oss, kära bröder och systrar i Rom och i världen, denna jul 2011, vända oss till barnet i Betlehem, Jungfru Marias Son, och säga: "Kom och rädda oss." Vi upprepar detta i andlig förening med många människor som lever under mycket svåra omständigheter, och ger en röst till de som ingen röst har.
Låt oss tillsammans åkalla den gudomliga hjälpen för folken i Afrikas Horn, som lider av hunger och svält, och som förvärras av det ihållande osäkra tillståndet. Det internationella samfundet får inte låta hjälpen utebli till de många flyktingarna från denna region, vars värdighet är så hårt prövad.
Må Herren ge tröst till människorna i Sydostasien, särskilt i Thailand och i Filippinerna, som fortfarande upplever de allvarliga svårigheterna som den senaste tidens översvämningar har orsakat.
Må Herren hjälpa den sårade mänskligheten i de många konflikter som fortfarande dränker planeten i blod. Må Han, som är Fridsfursten, ge fred och stabilitet till den jord han har valt att komma till, och uppmuntra återupptagandet av dialogen mellan israeler och palestinier.
Låt våldet upphöra i Syrien, där så mycket blod har flutit. Främja den fullständiga försoningen och stabiliteten i Irak och Afghanistan. Ge oss förnyad kraft att bygga det gemensamma bästa för alla samhällsskikt i de nordafrikanska länderna och i Mellanöstern.
Må Frälsarens födelse stödja dialogen och samarbetet i Myanmar, i sökandet efter gemensamma lösningar. Må Frälsarens födelse garantera politisk stabilitet i länderna kring de stora afrikanska sjöarna, och stödja folket i södra Sudan i skyddet av alla medborgares rättigheter.
Kära bröder och systrar, vi vänder våra blickar till grottan i Betlehem: barnet som vi betraktar är vår frälsning! Han har fört ett universellt budskap om försoning och fred till världen. Låt oss öppna våra hjärtan, låt oss välkomna Honom i våra liv. Låt oss upprepa med tillförsikt och hopp: "Kom och rädda oss! Veni ad salvandum nos.”








All the contents on this site are copyrighted ©.