2011-11-28 15:51:01

Påvens huspredikant Fader Cantalamessa om advent


(28.11.11) I söndags inledde vi adventstiden, som är den liturgiska vandringen mot jul, då vi firar Kristi födelse. Det är en tid då vi mediterar över Guds inkarnation i Jesus Kristus, som träder in i vår värld för att visa oss vägen till frälsning. Vatikanradion har intervjuat påvens huspredikant Fader Cantalamessa om adventstidens innebörd.

”Varje år skänker Den Helige Ande nytt liv till de ord som vi hör, och gör så att vi lyssnar på nytt” förklarade han. ”Guds Ord är alltid är de samma, men varje gång är de nya eftersom man hör dem i en ny situation och den Helige Ande belyser dess innebörd. Vid den här tiden upplever Kyrkan två stora teman: evangelisationen, som är temat för biskopssynoden nästa år, och sedan Trons år som Benedictus XVI har tillkännagivit. Advent ger oss redan en praktisk inledning till detta Trons år, för i centrum finns just Marias tro, herdarnas tro, de tre vise männens tro. Man kan inte inleda detta år på ett bättre sätt, eftersom man upplever trons fullhet under advent.”

”Liturgin intensifieras under advent” tillade Fader Cantalamessa. ”I början, till exempel, hör vi på Jesaja, som förkunnar advent och den kommande frälsningen. Sedan under den andra och tredje veckan är den centrala gestalten Johannes döparen, som är föregångaren, och då närmar man sig ännu lite mer. Den sista söndagen i Advent domineras av Maria och jag skulle säga att hon är den bästa ledsagaren under advent eftersom hon har upplevt denna tid som varje mor inför en födsel, med en indre intensitet och ömhet. Därför kan Maria definitivt hjälpa oss att nå ut till Kristus” avslutade påvens huspredikant, ”genom att möta Kristus i våra hjärtan innan vi möter honom i tiden.”








All the contents on this site are copyrighted ©.