2011-10-31 17:28:45

"Handla som du lär" Påvens Angelusreflektion


(31.10.11) I dessa dagar är Roms gator extra fyllda av pilgrimer från jordens alla hörn som passar på att besöka den Heliga Staden under Allahelgons helg. Även på Petersplatsen vände många sin blick mot påven Benedictus XVI:s fönster på söndagen då han vid tolvslaget klev fram till sitt fönster för veckans Angelusreflektion över dagens evangelieläsning, som var taget ur Matteusevangeliet.

”I söndagens liturgi, uppmanar aposteln Paulus oss att närma oss evangeliet "inte som om det vore människans ord, men som det, det verkligen är, Guds Ord” (1 Tess 2,13). På detta sätt kan vi med tro acceptera de uppmaningar som Jesus ger då han talar till vårt samvete, så att vårt agerande formar sig därefter. I dagens text förebrår Jesus de skriftlärda och fariséerna, som hade en lärares roll i samhället, för att deras uppträdande helt klart stod i kontrast med den undervisning som de strängt manade andra till. Jesus betonar att de "säger ett och gör ett annat" (Matt 23,3). De binder tunga bördor och lägger dem på människornas axlar, men själva rör de inte ett finger för att bättra sig. Det är därför som Jesus säger: " Gör därför allt vad de lär er och håll fast vid det, men handla inte som de gör, för de säger ett och gör ett annat.” (Matt 23,3). Jesu attityd är precis tvärtom: Han praktiserar det första kärleksbudet, som han lär alla, och man kan säga att det är en lätt börda eftersom han hjälper oss att bära den med honom (jfr Matt 11: :29-30).

Påven tog den Helige Bonavetura till hjälp för att beskriva lärare som förtrycker andras frihet i sin auktoritets namn när han citerade honom: "Ingen kan lära ut eller ens agera, eller nå den kända sanningen utan att Guds Son är närvarande". ”Jesus är vår sanna och enda lärare!”, påminde påven. ”Vi är därför kallade att följa Guds Son, det inkarnerade Ordet, som uttrycker sanningen i sin undervisning genom trohet till Faderns vilja, genom gåva av sig själv. Den saliga Antonio Rosmini skriver: "Den första läraren formar alla andra lärare, eftersom de existerar endast i kraft av det första tysta men kraftfulla läroämbetet". Jesus fördömer starkt fåfänga, och konstaterar att om man arbetar "för att bli beundrad av folket" (Mat 23,5) undergräver man de värderingar som ligger till grund för personens äkthet.

Påven avslutade med att uppmana till att i Kristus se vår förebild, som ”den mest vältaliga lektion i ödmjukhet och kärlek”, där vi ser livet sammanfattas i orden: " Den som är störst bland er skall vara de andras tjänare." (Matt 23:11). Påven avslutade med att åberopa Jungfru Marias förbön och då särskilt för de som är kallade till att undervisa, ”så att de alltid i handling må vittna om de sanningar som de förmedlar med ordet.”

Efter att den sista Ave Maria klingade ut på Petersplatsen riktade påven sina tankar till de nödlidande i Thailand och i Italien, i Ligurien och Toscana, som drabbats av våra översvämningar, och han försäkrade dem sina böner.







All the contents on this site are copyrighted ©.