2011-10-17 14:32:33

Mässa i Peterskyrkan med fokus på den nya evangelisationen. Påven utlyser "Trons år"


(17.10.2011) På söndagen firade påven Benedictus XVI en högtidlig mässa i Peterskyrkan, under vilken deltagarna vid helgens möte i Vatikanen om ny evangelisation närvarade. Under sin predikan tog han upp detta mycket aktuella ämne, när han påpekade att han gladdes över att det ägde rum just i oktober månad, missionens månad. Han passade samtidigt på att utlysa ett särskilt år för Tron, som kommer att vara från den 11 oktober 2012, då man firar det Andra Vatikankonciliets öppnande, fram till den 24 november 2013, på kyrkoårets sista dag, då högtiden Kristus Konungen firas.

Påven reflekterade over söndagens läsningar, tagna ur profeten Jesaja, Paulus första brev till Thessaloniki och Matteusevangeliet. ”Jesaja säger oss att Gud är en, att han är unik - att det inte finns andra gudar än Herren... Denna läsning ger historien en teologiska innebörd: ingen jordisk makt kan ta Guds plats – de står under hans herravälde. Historiens teologi är viktig”, sa påven som själv under en stor del av sitt liv har studerat just detta. ”En viktig del av den nya evangelisationen, eftersom människan i vår tid, efter en katastrofal period under 1900-talet av totalitära imperier, behöver återfinna en vidare syn på världen och tiden.”

Påven gick vidare till den andra läsningen som han sa ”den största evangelisatören genom tiderna” har skrivit, aposteln Paulus, och han påpekade att Paulus uppmanar till att inte isolera sig då man evangeliserar, utan ha medarbetare, och att han tillägger att förkunnelsen alltid måste börja, pågå och följas i bön. ”Alla evangeliets missionärer bör vara medvetna om denna sanning: det är Herren som rör deras hjärtan genom sitt Ord och sin Ande, han kallar människor till tro och gemenskap i kyrkan.” ”Slutligen lämnar oss Paulus en mycket värdefull undervisning, baserad på egen erfarenhet: " Vårt evangelium kom inte till er bara som ord utan också med kraft och helig ande, i full visshet.” För att evangelisationen ska vara effektiv måste den ha Andens kraft, och ingjuta den "fulla vissheten" i bäraren som aposteln talar om.

Slutligen kommenterade påven den berömda evangelietexten med Jesu svar att ”ge till kejsaren det som tillhör kejsaren och Gud det som tillhör Gud” (Matt 22:21). Här svarar Jesus med en överraskande politisk realism, i samband med den profetiska gudscentrerade traditionen. Myntet bör ges åt Caesar, eftersom bilden på myntet är hans, men samtidigt bär människan, varje människa, en annan bild i sig, Guds avbild, och det är till honom, och endast till Honom, som vi står i skuld, och bör tacka för vår existens.” sa påven och citerade en av de tidiga kyrkofäderna, som är anonym: "Guds avbild är inte inpräntad i guld, utan i människan.... Cesars mynt är av Guld, Guds mynt är människan... Skänk därför "ditt materiella välstånd till Caesar, men bevara ditt samvetes unika oskuldsfullhet till Gud, där Gud kan begrundas... Caesar har själv begärt sin bild på varje mynt, men Gud har utvalt människan, han har skapat henne till att återspegla sin härlighet ".

Påven nämnde vidare den helige Augustinus som vid flera tillfällen refererar till detta i sina predikningar: "Om Caesar kräver sin bild inpräntad på myntet, förväntar då sig inte Gud att människan ska skulpteras till Guds avbild?" Och vidare: "Liksom man ger tillbaka myntet till Caesar, så ger man tillbaka till Gud sin upplysta och av hans ansikte ljusgenomsyrade själ... För Kristus bor i människans inre".

”Dessa Jesus ord är full av antropologiskt innehåll, och man kan inte bara reducera det till den politiska sfären. Kyrkan begränsar sig därför inte till att påminna folk om skillnaden mellan Caesars och Guds auktoritet, mellan det politiska och religiösa.Kyrkans uppdrag är att, som Kristus, i huvudsak tala om Gud, om hans primat, att påminna alla, särskilt de kristna, som har förlorat sin identitet, om Guds rätt till vad som tillhör honom, det vill säga vårt liv.”

”För att ge ny kraft åt kyrkans uppdrag att leda människor ut ur öknen där de ofta befinner sig, och leda dem till livets plats, vänskapen med Kristus som ger oss liv i överflöd, vill jag meddela att jag har i detta firande av eukaristin beslutade att utlysa ett "Trons år", som jag kommer att belysa genom ett särskild apostoliskt brev. Det blir en tid av nåd och engagemang för en mer fullständig omvändelse till Gud, för att stärka vår tro på honom och med glädje förkunna Honom för människorna i vår tid.”

Påven avslutade med att rikta sina ord särskilt till deltagarna vid evangelisationsmötet och han gjorde Aposteln Paulus ord till sina: ”Jag tackar Gud för er alla, och jag försäkra er att jag håller er i mina böner, uppmärksam på ert arbete i tron, på ur ni uppoffrar er i kärlek och hur ni håller ut i hoppet till vår herre Jesus Kristus. Må Jungfru Maria, som inte var rädd att svara "ja" till Herrens ord, alltid vara er modell och vägvisare. Lär av Guds Moder och vår Moder att vara ödmjuka och samtidigt modiga, kloka och enkla, milda och starka, inte av världen kraft, utan av sanningens kraft.

Under Angelusbönen på Petersplartsen informerade påven om morgonens mässa med deltagarna vid mötet om ny evangelisation, och om Trons år som han har utlyst nästa år ”för att erinra om skönheten och det centrala i tron”.








All the contents on this site are copyrighted ©.