2011-10-05 17:46:29

Angelusbönen om ansvaret som arbetare i Vingården


(05.10.11) Benedictus XVI reflekterade under söndagens Angelusbön över dagens evangelietext och underströk att det är ett stor ansvar att arbeta i Herrens vingård. Påven sa:

Det här söndagens evangelium slutar med Jesu mycket stränga förmaning, som riktar sig till översteprästerna och de äldste: " Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk hos vilket det kan bära frukt. (Matt 21,43). Dessa är ord som antyder det stora ansvar som dem som i alla tider, är kallade att arbeta i Herrens vingård har, särskilt de med en auktoritativ roll, och de uppmanar till en förnyad trohet till Kristus. Han är hörnstenen ” Stenen som husbyggarna ratade” (Mat 21,42) eftersom de ansåg honom vara en fiende till lagen och farlig för den allmänna ordningen, men han själv, förföljd, korsfäst, och uppstånden, blev "hörnsten "på vilken all mänsklig existens i världen kan vila med absolut säkerhet.

Det är detta som liknelsen handlar om: om de otrogne arrendatorerna som en man har anförtrott sin egen vingård, för att odla och skörda frukterna. Ägaren till vingården representerar Gud själv, medan vinstockar symboliserar hans folk, liksom det liv som Han ger oss, genom hans nåd och vårt engagemang. Den Helige Augustinus säger att "Gud odlar oss som ett fält för att göra oss bättre" (Predikan 87, 1, 2: PL 38, 531). Gud har en plan för sina vänner, men tyvärr präglas människans svar ofta av otrohet, och vidare förnekelse.

Stolthet och själviskhet hindrar oss från att erkänna och tillmötesgå även den mest värdefulla gåva från Gud, hans enfödde Son. När Han "sände sin son” – skriver evangelisten Matteus - tog arrendatorerna honom ut ur vingården och dödade honom" (Mt 21,37.39). När Gud anförtror sig själv till våra händer, accepterar han att göra sig till svaghetens outgrundliga mysterium, och manifesterar sin allmakt och trofasthet mot kärlekens plan som till slut, även förutser den rättfärdiga bestraffningen av de onda(jfr Matt 21,41).

Fast förankrat i tron på ​​hörnstenen, som är Kristus, förblir vi i Honom, som grenen som inte kan bära frukt av sig själv om den inte förblir i vinstocken. Endast i Honom, genom honom och med honom byggdes kyrkan, det nya förbundets folk. Guds tjänare Paulus VI uttryckte det så här: "De första frukten i kyrkans fördjupade medvetande om sig själv, är upptäckten av dess vitala relation med Kristus. Välkänt, men grundläggande, oersättligt, och aldrig riktigt förstått, mediterat och firat."(encyklikan Ecclesiam suam, augusti 6, 1964: AAS 56 [1964], 622).

Kära vänner, Herren är alltid nära och aktiv i mänsklighetens historia, och följer oss med en unik närvaro av Hans änglar, som kyrkan idag vördar som "beskyddare", sa påven och påminde om att vi firade våra skyddsänglar, ”ministrarna för Guds omsorg om varje människa”. Från början till döden, är människans liv omgivet av deras ständiga beskydd. Och änglarna är den segrande drottningen krona, den välsignade Jungfru Maria av Rosenkransen, som man den första söndagen i oktober, just vid denna tid, firar i Mariahelgedomen Pompeji och i hela världen. Till henne går den brinnande bönen om att ondskan ska besegras och Guds godhet ska avslöjas i sin fullhet.

Efter Angelusbönen påminde påven om Den Gudomliga Barmhärtighetens Världskongress som pågår i Krakow i Polen, mellan den 1-5 oktober. Det är den andra världskongressen som hålls, och som invigdes på lördagen med kardinal Stanislaw Dziwisz ord. Kardinalen betonade aktualitet i budskap från Herren till Syster Faustina Kowalska. Vid evenemanget deltar mer än två tusen troende, från 70 länder världen. Flera kardinaler och biskopar närvarande vid Lagiewniki helgedomen i Krakow, som var den salige Karol Wojtyla så kärt. Det centrala ögonblick av den andra kongressdagen var då ordförande för det Påvliga lekmannarådet, kardinal Stanislaw Rylko firade mässan på söndagen. Vid slutet av liturgin ägde en satellitanslutning rum med Petersplatsen för att deltagarna skulle få höra påven hälsning under Angelusbönen.

I sin predikan talade kardinal Rylko om hemligheten med Lagiewniki helgedomen, där många pilgrimer upplever nåd, förlåtelse och försoning. Han kallade sanktuariet "en unik skola av hopp”. ”Världen idag lider av en urholkning av hopp och är i behov av autentiska vittnen om Guds barmhärtighet”, fortsatte Kardinal Rylko. Det finns de som har träffat den barmhärtige Kristus personligen och upplever omvandlingen av deras liv. "Den nya evangelisation är ingenting annat än att öppna människohjärtat för nådens gåva", sa kardinalen.








All the contents on this site are copyrighted ©.