2011-09-11 12:56:21

"Tämä on kova puhe"


(11.9) Ancona- Benedictus XVI toimitti Italian eukaristisen konferenssin päättäjäismessun Anconan telakoilla."Tämä on kova puhe,kuka voi sitä kuulla?(Joh.6:60). Opetuslasten reaktio Jeesuksen puheeseen muistuttaa läheisesti meidän vastarintaamme Jeesuksen uhraamaan täydelliseen lahjaan. Jos todella haluamme vastaanottaa tämän lahjan, meidän on annettava sen muuttaa itsemme,kunnes elämme Hänestä,kuten meitä muistuttaa apostoli Paavali:Jos me elämme,niin elämme Herralle, ja jos kuolemme,niin kuolemme Herralle.Sentähden,elimmepä tai kuolimme,niin olemme Herran omat(Room.14:8).
Tämä on kova puhe;se on kova,koska sekoitamme täydellisen vapauden varmuuteen pärjätä yksin, ilman Herraa,jonka näemme vapautta rajoittavana. Todellisuudessa ainoastaan avautuessamme Jumalalle,ottaessamme vastaan Hänen lahjansa,meistä tulee todella vapaita.
Tämä on kova puhe, se on kova,koska ihminen usein kuvitttelee voivansa muuttaa kiven leiväksi.Rakkaat ystävät, leipä on ihmistyön tulos,tähän totuuteen sisältyy meille uskottu koko vastuu, mutta leipä on ennen kaikkea maan anti,mikä saa ylhäältä sadetta ja vettä.Se on lahja,mitä on pyydettävä,mitä on rukoiltava nöyrän uskolla.Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme(Matt.6:11).
Eukaristiassa Jumala tulee niin lähelle,että Hänestä tulee leipämme. Hän on läsnä ystävänä.Viimeisellä ehtoollisella Jeesus tiivistää koko olemassaolonsa yhteen eleeseen.Hän murtaa leivän ja jakaa sen,mutta se saa uuden syvyyden,sillä Hän uhraa itsensä.Tämän suunnattoman lahjan voimme saada eukaristian sakramentissa".







All the contents on this site are copyrighted ©.