2011-07-25 17:11:07

"Bed om ett lyhört hjärta och lyssna till Gud" Påvens angelusbön


(25.07.11) ”Handla värdigt enligt ditt samvete, genom att göra gott och undvika ont.”, uppmanade påven om under sin Angelusbön på söndagen då han baserade sin reflektion på dagens liturgiska texter.

I dagens gammaltestamentliga läsning möter vi kung Salomo, i början av sin regeringstid, när han fortfarande var ung. Salomo ärvde en mycket utmanande uppgift och det ansvar som tyngde hans axlar var stort för en ung kung”, sa påven och påminde om att kung Salomo först offrade ett högtidligt brännoffer till Gud, och att Herren sedan uppenbarar sig för honom om natten och lovar att ge honom vad han ber om i bön. ”Här ser vi Salomos storhet: han ber inte om ett långt liv eller rikedom, eller om fienders förintelse, utan säger till Herren: "Ge din tjänare ett lyhört hjärta, så att jag kan skipa rätt åt ditt folk och skilja mellan gott och ont."(1 Kung 3,9). Herren besvarade hans bön, och Salomo blev berömd i hela världen för sin visdom och sina rättfärdiga domar.”

”Han bad alltså Gud om att ge honom ”ett lyhört hjärta”. Vad innebär det? Vi vet att "hjärtat" i Bibeln inte endast anger en del av kroppen, men det centrala i en person, sätet för hennes avsikter och hennes domar. Vi kan säga, hans medvetande. Ett "lyhört hjärta" betyder ett samvete som kan konsten att lyssna, som är känsligt för sanningens röst, och därför kan skilja på gott och ont.”

”Vad gäller Salomo motiveras hans efterfrågan av ansvaret att leda en nation, Israel, det folk som Gud har valt att visa världen sin frälsningsplan. Israels konung måste därför sträva efter att vara i samklang med Gud, lyssna till hans ord, och leda folket på Herrens väg, fredens och rättfärdighetens väg. Men exemplet om Salomo gäller för alla. Var och en av oss har ett samvete för att vara "kung", dvs att med mänsklig värdighet handla enligt sitt samvete, genom att göra gott och undvika ont. Samvetet kräver förmåga att lyssna till sanningens röst och att lyda Guds instruktioner. De personer som har kallats till att styra har naturligtvis ytterligare ansvar, och, vilket Salomo lär, ännu större behov av Gud. Men alla, var och en, har sin uppgift att följa sitt samvete i den konkreta situation hon befinner sig i. ”

”En felaktig attityd driver oss att be Gud om saker eller tjänster när vår sanna livskvalitet och det sociala livet i verkligheten, beror på vårt samvete, på allas förmåga att känna igen det goda, skilja det från det onda, och tålmodigt försöka genomföra det och på så sätt bidra till rättvisa och fred.”

Påven uppmanade att be Jungfru Maria, Vishetens Säte, om hjälp. ”Hennes hjärta är fullkomligt lyhört för Herrens vilja. Trots att hon var en enkel och ödmjuk person, är Maria en drottning i Guds ögon, och som sådan vördar vi henne. Må hon hjälpa oss, med Guds nåd, att forma ett samvete som alltid är öppet och lyhört för sanningen, för rättvisan, villigt att tjäna Guds rike.”








All the contents on this site are copyrighted ©.