2011-07-11 16:18:13

Påven ber för piraternas offer


(11.07.11) Benedictus XVI framförde på söndagen en appell för piraternas offer. Påven sade att han hoppades att alla som har tillfångatagits på öppet hav kommer att få en human och respektfull behandling, och han uppmanade deras anhöriga att vara starka i tron och inte förlora hoppet om att de kommer att se sina nära och kära snart igen.

Påvens vädjan var en del av den Helige Faderns olika initiativ för att markera ”The World Maritime Day”, som varje år organiseras av Havets Apostolat för att uppmärksamma sjömän och deras familjers andliga, moraliska och materiella utmaningar.

I sitt tal vid avslutningen av söndagens Angelusbön, som för första gången denna sommar var framför det Apostoliska palatset i Castel Gandolfo, hade påven en speciell hälsning till kaplaner och frivilliga som ägnar sig åt själavården bland sjöfolk, fiskare och deras familjer.

Före Angelusbönen, reflekterade den Helige Fadern på söndagens evangelietext, där vi hörde liknelsen om såningsmannen - en liknelse Benedictus XVI beskrev som "självbiografisk" – för ”det återspeglar Jesu egna erfarenheter och förkunnelse” sade han. Påven fortsatte: "Jesus identifierar sig med såningsmannen som sprider den goda säden som är Guds ord och ser vilka olika effekter den har, beroende på hur den tas emot. Vissa lyssnar knappt till Ordet och får det inte, medan andra får det men saknar uthållighet och förlorar allt. Några fler är överväldigade av världsliga ting och förförelser, medan andra, såsom ett bördigt fält, är mottagliga och lyssnar. Det är här", sade påven, "som Ordet bär frukt i överflöd. "

Påven såg även fram emot dagens festdag då Kyrkan firar den Helige Benedictus av Nursia, Europas Skyddspatron. Han sade: "Låt oss begrunda honom, som en lärare i hur vi måste lyssna till Guds Ord, med djup och uthållighet."

Efter den traditionella Mariabönen, hälsade Benedictus XVI på pilgrimerna som var samlade på yttergården i Castel Gandolfo, däribland på engelska:

”Jag välkomnar varmt de engelsktalande besökarna som har samlat sig för denna Angelusbön. Dagens evangelium uppmanar oss att lyssna till Guds ord, att låta dem ta rot i våra hjärtan, och odla helighetens rikliga frukt för spridningen av Hans rike. Under dessa lugna sommardagar, låt oss besluta att vi närmar oss Herren genom regelbunden bön, deltagande i Eukaristin och generösa välgörenhetshandlingar. Över er och era familjer åberopar jag Hans gåvor av glädje och frid! ”








All the contents on this site are copyrighted ©.