2011-04-24 12:49:40

Kristuksen valo antaa voimaa toivolle,odotuksille ja suunnitelmille


"Pääsiäisaamu toi meille antiikinaikaisen ja yhä uuden ilmoituksen:Kristus on ylösnoussut. 20 vuosisataa sitten Jerusalemista lähteneen tapahtuman kaiku soi jatkuvasti kirkossa,se tuo sydämiimme Jeesuksen äidin,Marian uskon, Magdaleenan ja muiden naisten uskon,jotka ensimmäisinä löysivät tyhjän haudan.
Myös tänään ultrateknologisena aikanamme,kristittyjen usko perustuu niiden sisarten ja veljien todistukseen,jotka ensimmäisinä näkivät,kuinka kivi oli vieritetty pois ja hauta oli tyhjä, he näkivät salaperäisiä viestinviejiä,jotka todistivat,että ristiinnaulittu Jeesus oli ylösnoussut.Kristuksen ylösnousemus ei ole salaperäinen kokemus,vaan se on tapahtuma,mikä varmasti menee yli historian,mutta mikä tapahtui historiassa määrätyllä hetkellä ja jätti siihen lähtemättömän jäljen",korosti Benedictus XVI pääsiäissanomassaan."Valo,mikä häikäisee Jeesuksen haudan vartijoita,kulkee läpi ajan ja avaruuden.Se on erilainen,jumalallinen valo,mikä on repinyt auki kuoleman pimeyden ja tuonut maailmaan Jumalan,totuuden ja hyvän valon.
Samalla lailla,kuin kevään auringonsäteet aukaisevat puissa silmut, Kristuksen ylösnousemuksesta tuleva valo antaa voimaa ja merkityksen kaikelle ihmistoivolle,jokaiselle odotukselle ja suunnitelmalle. Siksi kosmos iloitsee tänään ihmiskunnan keväässä.
Taivaassa vallitsee ilo ja rauha.Mutta valitettavasti näin ei ole maan päällä.Pääsiäisen halleluja on maailmassamme vielä ristiriidassa lukuisista tuskallisista tilanteista,kuten köyhyydestä,nälästä,sairauksista,sodista ja väkivallasta tulevien tuskanhuutojen kanssa. Mutta Kristus on kuollut ja ylösnoussut nimenomaan tämän vuoksi.Hän kuoli myös meidän tämänpäiväisten syntiemme tähden ja nousi ylös lunastaakseen myös tämän päivän historiamme. Joten haluan tavoittaa sanomallani kaikki ja profeetallisen ilmoituksen tavoin ennen kaikkea tällä hetkellä kärsivät kansat ja yhteisöt,jotta ylösnoussut Kristus avaisi heille tien kohti vapautta,oikeudenmukaisuutta ja rauhaa. Toivon Kristuksen valon saapuvan myös Lähi-Idän kansoille,jotta rauhan ja ihmisarvon valo voittaisi jakautumisen,vihan ja väkivallan pimeyden.
Jotta Libyassa diplomatia ja dialogi ottaisivat aseiden paikan ja jotta humanitaarinen apu pääsisi perille kaikkien niiden luo,jotka kärsivät sodan seurauksista.
Jotta Pohjois-Afrikan ja Lähi-Idän maiden kaikki kansalaiset,erityisesti nuoret, työskentelisivät yhteisen hyvän edistämiseksi ja sellaisen yhteiskunnan rakentamiseksi,missä köyhyys voitettaisiin ja kaikkia poliittisia valintoja inspiroisi ihmisarvon kunnioitus.
Jotta hyväntahtoiset ihmiset avaisivat sydämensä vastaanottamaan Afrikan eri maista tulevat lukuisat pakolaiset.
Jotta Norsunluurannikolla,missä mitä kiireellisemmin olisi päästävä sovitukseen ja anteeksiantoon, eri kansat voisivat uudelleen elää rauhassa yhdessä.
Jotta japanilaiset voisivat löytää lohtua ja toivoa äskeisen maanjäristyksen murheellisten seurausten jälkeen.
Antakoon Herran Jeesuksen voitokas ylösnousemus rohkeutta ja luottamusta kaikille niille,jotka joutuvat kärsimään ristiriidoista tai suorastaan vainoista uskonsa tähden.
Ylösnoussut Kristus kulkee edellämme kohti uusia taivaita ja uutta maata,missä vihdoin voimme kaikki elää yhtenä perheenä, saman Isän lapsina.Sydämemme täyttyy ilolla ja tuskalla,kasvoillamme näkyy hymyä ja kyyneleitä, tällainen on maallinen todellisuutemme. Mutta Kristus on ylösnoussut, elää ja kulkee yhdessä kanssamme. Siksi laulamme ja kuljemme uskollisina tehtävällemme tässä maailmassa, katse käännettynä kohti Kristusta".







All the contents on this site are copyrighted ©.