2011-04-17 12:10:29

Olemme kahden vetovoiman välissä


(17.4) "Liikutumme joka vuosi uudelleen palmusunnuntain tapahtumasta noustessamme ylös vuorenrinnettä yhdessä Jeesuksen kanssa kohti pyhäkköä ja saattaessamme häntä kohti taivasta.Mutta mitä todella teemme liittyessämme tähän kulkueesen ,niihin,jotka yhdessä Jeesuksen kanssa nousivat kohti Jerusalemia ja osoittivat suosiota kutsumalla häntä Israelin kuninkaaksi?Onko se jotain enemmän,kuin kaunis tapa" kysyy Benedictus XVI saarnassaan palmusunnuntaina.
"Onko sillä ehkä jotain tekemistä todellisen elämämme ja maailmamme kanssa?Jotta löytäisimme vastauksen, on meidän ennen kaikkea selvitettävä,mitä Jeesus itse olisi todella halunut tehdä.Jeesus kulki pyhiinvaeltajan tavoin kohti Jerusalemia pääsiäisjuhliin, mitä vietettiin Egyptin orjuudesta vapautumisen muistoksi ja mikä oli toivon merkki lopulisesta vapautumisesta. Jeesus tietää,että häntä odottaa uusi pääsiäinen ja että hän itse ottaa uhrilampaan osan uhraamalla itsensä ristillä. Hän tietää,että leivan ja viinin salaperäisillä lahjoilla hän lahjoittaa itsensä ikuisesti omilleen ja avaa heille oven kohti uutta vapautuksen tietä, kohti yhteyttä elävään Jumalaan.
Tämän päiväisellä kulkueellamme haluamme kuvata jotain syvällisempää, kuinka yhdessä Jeesuksen kanssa olemme pyhiinvaelluksella kohti elävää Jumalaa. Mutta kuinka voimme pysyä mukana tässä nousussa? Eikö se ylitä voimamme?.Vastaus on kyllä, se ylittää mahdollisuutemme. Ihmiset ovat aina halunneet olla "Jumalan kaltaisia" ja saavuuttaa hänen korkeutensa, saada siivet,jotta voisivat tulla täysin vapaiksi niin kuin Jumala.Pystymme lentämään, näkemään ja puhumaan toistemme kanssa maapallon toiselle puolelle.Kuitenkin voimakas vetovoima vetää meitä alaspäin. Yhdessä kykyjemme kanssa ei ole kasvanut ainoastaan hyvä,vaan myös pahan mahdollisuudet ovat kasvaneet.Rajoituksemme ovat myös pysyviä, riittää vain ajatella viime kuukausien katastrofeja,mitkä tulevat jatkuvasti aiheuttamaan tuskaa ihmiskunnalle.
Kirkkoisät ovat sanoneet,että ihminen on kahden vetovoiman leikkauskohdan välissä.Yksi vetää alaspäin kohti itsekkyyttä, valhetta ja pahaa.Tämä vetovoima alentaa meidät ja loitontaa meidät Jumalan korkeudesta. Toisella puolella on Jumalan rakkauden vetovoima: Olla Jumalan rakastamia ja vastata siihen vetävät meitä korkealle.Olemme pyhiinvaelluksella Herran kanssa kohti hyvää.Etsimme puhdasta sydäntä ja viattomia käsiä, etsimme totuutta,etsimme Jumalan kasvoja.Osoittakaamme Herralle halukkuutemme pyrkiä vanhurskaiksi ja rukoilkaamme: Vedä meitä kohti korkeutta, puhdista meidät! Auta,että voimme kuulua sukuun,joka häntä kysyy,joka etsii sinun kasvojasi,Jaakobin Jumala".(Ps.24,6)







All the contents on this site are copyrighted ©.