2011-03-21 17:11:26

"Jesus är är ett med Fadern och själv ljus av ljus" - Påvens appell till Libyen - de civilas säkerhet viktigast!


(21.03.119 Efter räden mot Libyen som startade på lördagen uppmanade påven Benedictus XVI under söndagens Angelusbön regeringsledarna till att ha de libyska civilas säkerhet i hjärtat, och bistå dem med humanitär hjälp. Detta är de två aspekter som påven bad det internationella samfundet att garantera efter att FN koalitionen som bildades efter FN-resolutionen 1973 motsatt sig den nordafrikanska nationen.

”Under de senaste dagarna har det kommit oroande nyheter från Libyen, vilka har fyllt mig med rädsla och oro. Jag har särskilt bett till Herren om detta under denna veckas andliga övningar."

"Nu är det med stor oro som jag följer de senaste händelserna, jag ber för dem som är inblandade i landets dramatiska situation och gör en brådskande appell till alla politiska och militära ledare att främst i hjärtat se till de civila medborgarnas trygghet och säkerhet, samt att säkerställa tillgången till humanitärt bistånd,” sa påven och försäkrade människorna om sin innerliga närhet. ”Jag ber till Gud att fredens och harmonins horisont så snart som möjligt möter Libyen och hela Nordafrika.

Den skarpa kontrasten mellan appellen och påvens ord under Angelusreflektionen är tydlig. Från krigets hat till en av evangeliets mest intensivt beskrivande sidor, Kristi Förklaring, som liturgiskt firas på fastans andra söndag. Sidor där Jesu gudomliga härlighet bokstavligen lyser”, sa påven, ”mycket starkare än solen, som känt är den mest intensiva någonsin", men ”underlägsen det sken som lärjungarna såg på berget Tabor”:

"Kristi Förklaring är inte en förändring av Jesus, men det är uppenbarelsen av hans gudomlighet, sammanflätningen av hans intima varat med Gud, som blir till rent ljus. I hans vara ett med Fadern, är Jesus själv ljus av ljus". När Petrus, Jakob och Johannes, upplever Herrens gudomlighet, förbereder de sig för att ta itu med korsets skandal."

I början av sin reflektion påminde Benedictus XVI om förra veckans andliga övningar, den romerska kurians traditionella andliga reträtt under fastetiden. Med hänvisning till detta och till den "övernaturliga visionen" av Kristi Förklaring, sa påven:

"Särskilt i fastetiden, uppmanar jag er, som Guds tjänare Paulus VI gjorde, "att besvara den gudomliga uppmaningen till ånger, med några frivilliga handlingar, bortsett från de bördor som det dagliga livet sätter på oss”.








All the contents on this site are copyrighted ©.