2011-03-14 16:36:52

Fastan - en kamp mot slaveriets djupaste form, synden, för att rädda syndaren" Benedicuts XVI:s Angelusbön


(14.03.11) I Japan är katastrofen långt från över. Antalet dödsoffer stiger, och över 10 000 personer saknas i Miyagi på nordöstra kusten på Japans största ö Honshu. Under påven Benedictus XVI:s Angelusbön på söndagen riktade han sin uppmärksamhet till det djup skakade landet i en appell:

”Kära börder och systrar,
Bilderna från den tragiska jordbävningen och efterföljande tsunamin i Japan har berört oss djupt. Jag vill förnya min andliga närhet till landets kära befolkning, som med värdighet och mod konfronterar konsekvenserna av en sådan katastrof. Jag ber för offren och deras familjer, och för dem som lider av dessa fruktansvärda händelser. Jag uppmuntrar dem som, med berömvärd snabbhet, arbetar för att bistå med hjälp. Låt oss förbli förenade i bön. Herren är nära!”

Under Angelusbönens reflektion, denna fastans första söndag, uppmanade påven till att söka den sanna friheten, i upptäckten att synden är roten till allt ont. Den verkliga kampen är den mot det onda: man måste motsätta sig synden och rädda syndaren. Påven sa:

”Om vi frågar oss: Varför fastan? Varför korset?, är det radikala svaret detta: Därför att ondskan finns, synden, som enligt Skriften är roten till allt ont. Men detta påstående är verkligen inte självklart”, fortsatte påven. ”Många accepterar inte själva ordet "synd", eftersom det utgår från en religiös syn på världen och mänskligheten.”

”Det är helt riktigt, det stämmer: om du tar bort Gud från världens horisont, kan man inte tala om synd. Liksom skuggorna försvinner då man döljer solen: skuggan uppstår endast i närvaro av solen. Så en Gudsförmörkelse innebär alltid en syndaförmörkelse. Det är därför som man får känslan av synd – som är något annat än känslan av den skuld psykologin talar om – om man upptäcker Gud”, sa påven och tog ett uttryck ur psaltarens Miserere för att beskriva det då kung David, efter sin dubbla synd äktenskapsbrott och mord, säger till Herren: ”Mot dig, bara mot dig har jag syndat” (Ps. 51,6).

Påven förklarade vidare att inför synden är Guds attityd att motsätta sig synden och frälsa syndaren: "Gud tolererar inte det onda eftersom han är Kärlek, Rättvisa, Trohet; och det är därför som han inte önskar syndarens död, utan att han ska konvertera och leva.

Gud ingriper för att rädda mänskligheten: vi ser det i hela historien om den judiska frigörelsen från Egypten. Gud är fast besluten att befria sina barn från slaveriet och leda dem till friheten. Och den svåraste och djupaste formen av slaveri är synden."

Det är därför som Gud sände sin Son till världen, för att befria människorna från Satans makt "ursprung och orsak till all synd." Han antog vårt dödliga kött för att kunna bli ett försonande offret, genom att dö på korset för oss. Djävulen har motsatt sig mot denna slutgiltiga och universella frälsningsplan med all sin styrka, vilket framgår i synnerhet i evangeliet om Jesu frestelser i öken, som proklameras varje år den första söndagen i fastan. Att träda in i fastan är varje gång att ställa sig på Jesu sida mot synden – att ta itu med den, både som individ och som kyrka – och strida den andliga kampen mot den onda anden”, avslutade påven och påminde om att han och den romerska kurian denna vecka gör sina andliga övningar och att alla audienser därför är inställda, inklusive den allmänna onsdagsaudiensen.










All the contents on this site are copyrighted ©.