2011-02-22 16:29:12

Benedictus XVI:s fastebudskap - Dopet, Guds gåva, är det centrala temat


(22.02.11) "Med Kristus är du begravd i dopet, och du har också uppstått med honom”. jfr Kol 2:12). Dessa ord, som aposteln Paulus skriver till de kristna i Kolossai, introducerar dopet som det tema påven Benedictus XVI har valt för sitt fastebudskap i år. Fastebudskapet presenterades idag, på den dag då den katolska kyrkan firar Petrus Biskopsstol. Det var den nyligen nyvalde presidenten för det påvliga välgörenhetsrådet ”Cor Unum”, kardinal Robert Sarah, som presenterade budskapet, och beskrev förbindelsen som finns i det mellan dopet och den nya människan i Kristus.

I sitt budskap belyser påven hur den gamla människan dör i dopet, i mötet med Kristus, och hur den nya människan föds. Han belyser vikten av det han kallar den 40 dagar långa fastevandringen – ”en värdefull och viktig tid” i kyrkan. Under tre punkter beskriver han hur denna förvandling äger rum, då Guds barmhärtighet utplånar synden och tillåter oss att leva vår existens med Kristi sinnelag. Aposteln Paulus understryker meningen med förvandlingen som sker då man deltar i Kristi död och uppståndelse. Målet är som han säger att: ”lära känna Kristus och kraften från hans uppståndelse och dela hans lidanden, genom att bli lik honom i en död som hans - kanske jag då kan nå fram till uppståndelsen från de döda.” (Fil 3,10-11)

I påvens budskap framstår att det förvandlande mötet sker då man låter sig ledas fram till Kristus av Guds Ord, av sakramenten och liturgin där fastetidens söndagar i vilka människans svaghet och kamp mot frestelserna framstår, inbjuder oss till att ta emot Guds nåd som frigör oss från synden. ”Det är den kristna trons direkta uppmaning att, i Kristi exempel, och tillsammans med honom, kämpa ”mot herrarna över denna mörkrets värld” (Ef 6,12).

Påven nämner även konkret agerande som traditionellt under fastan kommer till uttryck i bön, allmosor och fasta. ”Genom dessa övningar formar Fastetiden de troende till ivsstil som är alltmer radikalt rotad i Kristi kärlek”, skriver påven, och förklarar att genom att fasta, att göra vår måltid mager, lära vi oss att
övervinna själviskheten att leva i egenkärlekens logik, om vi lär oss att avstå från något, och inte bara det överflödiga, - så lär vi oss att se bort från vårt "jag" och upptäcka Någon nära oss, ch känna igen Guds ansikte i våra bröder.

Påven nämner även människans girighet till pengar, som måste dö då den gamla människan dör. ”Girigheten till pengar, undergräver Guds företräde i våra liv”, skriver påven. ”Girigheten orsaker våld, övergrepp och död, och det är därför som kyrkan, speciellt under fastan, hänvisar till att ge allmosor, dvs förmågan att dela med sig. Att avguda materiella föremål är en annan risk som påven tar upp i sitt budskap, då han skriver: ”Att avguda saker lämnar människan naken, olycklig, lurad, vilseledd. Sakerna håller inte vad de lovar, eftersom det sätter materiella ting på Guds plats, livets enda källa.”

Slutligen: Bönen – ”då vi uppmärksamt lyssnar till Gud, som fortsätter att tala till vårt hjärta, och ge vår tro näring. Bön ger oss en ny uppfattning av tiden – utan ett perspektiv av evighet och transcendens, leder våra steg mot en horisont utan framtid. I bönen finner vi dock tid för Gud, vi vet att "Hans ord inte ska förgå" (jfr Mark 13,31), att ingå i en intima gemenskap med honom betyder att "inget kan tas ifrån oss"(Joh 16:22) den ger oss hoppet som inte gör oss besvikna och det eviga livet.

Sammanfattningsvis ärastetiden en resa under vilken vi inbjuds begrunda Korsets mysterium ”genom att bli lik honom i en död som hans” (Fil 3: l0) genom att genomföra en djup omvandling av våra liv: att låt oss omvandlas av den Helige Ande, som Paulus på vägen till Damaskus, genom att besluta att låta Guds vilja orientera oss, befria oss från vår själviskhet, övervinna instinktentt dominera andra och öppna oss för Kristi kärlek.

"Fastetiden är ett gynnsamt tillfälle att erkänna vår egen svaghet, att uppriktig granska vårt liv, förnya nåden i botens sakrament och gå med beslutsamhet mot det personliga mötet med Kristus", avslutar påven.








All the contents on this site are copyrighted ©.