2011-02-21 15:31:52

"När vi är förföljda måste vi undvika att ge igen" sa påven under Angelusbönen "be istället för att hata"


(21.02.11) Vi har nu kommit till den 7:e söndagen under året. Ännu väntar 2 söndagar innan den i år sena fastetiden börjar den 9 mars. Påven tog emot troende och pilgrimer på Petersplatsen på söndagen och talade till dem om något som det är uppenbart att människan har svårt för: att hur svår orättvisan än må vara, ska vi undvika att hämnas och ge igen.

”De bibliska texterna idag”, sa påven, ”talar till oss om Guds vilja att göra människan delaktig i hans liv, då han säger: "Var heliga, ty jag, Herren, din Gud, är helig" – som vi läser i Tredje Moseboken (19,1). Med dessa ord, och de föreskrifter som följer, kallar Herren människorna han utvalt, till att vara trogna förbundet med honom – att vandra hans väg och grunda sin sociala lagstiftning på budordet "Du skall älska din nästa som dig själv" (19,18).

Om vi sedan lyssnar till Jesus, i vilken Gud antog en dödlig kropp för att vara varje människa nära, och avslöjade sin oändliga kärlek till oss, så finner vi samma uppmaning, samma djärva mål. Den djärva Herren säger ju: "Var fullkomliga, såsom er himmelske Fader är fullkomlig" (Matt 5:48). Men vem kan bli fullkomlig? Vår perfektion är att ödmjukt leva som Guds barn, och konkret göra hans vilja: Cyprianus skrev att "Guds barns beteende måste vara detsamma som Guds faderskap, så att Gud blir förhärligad av människans goda beteende".

Hur kan vi efterlikna Jesus? Jesus själv förklarar: "Älska era fiender och be för dem som förföljer er, då blir ni er himmelske faders söner” (Matt 5,44-45). Den som tar emot Herren i sina liv och älskar honom av hela sitt hjärta, klarar av att börja pånytt. Hon lyckas göra Guds vilja och skapa en ny livsform som är inspirerad av kärleken och avsedd för evigheten. Aposteln Paulus tillägger: "Vet ni inte att ni är Guds tempel och Guds ande bor i er?" (1 Kor 3:16).

Om vi verkligen är medvetna om denna verklighet och våra liv är gjutna på djupet i denna verklighet, då blir vårt vittnesbörd klart, vältaligt och effektivt. En medeltida författare skrev: "När hela människan, blandas med Guds kärlek, då återspeglas hennes själs prakt i hennes utseende" (John Climacus, Scala Paradisi, XXX: PG 88, 1157 B), i livets helhet.

Påven avslutade med att citera ytterligare en medeltida författare: "Kärleken är en stor sak - vi läser i boken Kristi Efterföljelse – det goda som gör varje tung sak lätt, och som tyst uthärdar allting svårt. Kärleken strävar efter att klättra upp, utan att vara fastspänd i marken. Den kommer från Gud och endast i Gud kan den finna vila "(III, V, 3). När påven på polska hälsade på de polska pilgrimerna, påminde han att: När vi lider pga förföljelse och orättvisa måste vi undvika att ge igen, att hämnas och hata, utan då istället be för dem som förföljer oss.








All the contents on this site are copyrighted ©.