2010-12-28 10:57:15

Benedictus XVI:s lunch med Roms hemlösa "Vi kan alla ändra våra liv då vi möter Jesus"


(28.12.10) Igår på Annandagen hade Påven inbjudit gästerna på den saliga Teresa av Calcuttas härbärge och soppkök, till jullunch. Moder Teresas barmhärtighetssystrar har diverse hem för utsatta och hemlösa män och kvinnor i Rom, och ett av dem ligger i Vatikanstatens vänstra hörn. Eftersom ”Dono di Maria” - Marias gåva - som härbärget i Vatikanen heter, inte har så stora lokaler, så fick barmhärtighetssystrarna tillstånd att duka borden i Audienshallens förhall. Omkring 520 personer satte sig tillbords, och förutom Roms fattiga och uteliggare, som utgjorde en grupp på 250 personer, var även många präster och nunnor inbjudna. Naturligtvis även Barmhärtighetssystrarnas abbedissa och de som arbetat med moder Teresas salighetsförklaring. Menyn bestod av Lasagne, köttgryta på kalvkött med ugnsstekt potatis. Till efterrätt den typiska italienska julkakan Pan d’oro med vaniljkräm och smält choklad.



Påven kom och gick först runt och hälsade på alla gäster, och började sedan med att hålla ett tal och tacka alla som gjort det möjligt att vara tillsammans under så, som han sa, intima former. Påven sade vidare med enkla och djupa ord:



”Ljuset från Herrens födelse fyller våra hjärtan med glädje och frid, vilket änglarna förkunnade för herdarna i Betlehem: Ära i höjden åt Gud, och fred på jorden åt dem han har utvalt. Barnet, som vi ser i grottan är samme Gud, som blivit människa, för att visa hur mycket han älskar oss. Gud har blivit en av oss, för att vara nära var och en av oss, för att övervinna det onda, för att inge oss hopp, och för att säga till oss att vi aldrig är ensamma. Vi kan alltid vända oss till honom, utan rädsla, och kalla honom för Fader, och vi kan vara säkra på att i varje ögonblick, och i varje situation i livet, även de allra svåraste, glömmer han inte bort oss. Vi måste säga till oss själva mer ofta: Ja, Gud bryr sig verkligen om mig, han älskar mig. Jesus är född även för mig; jag måste alltid förlita mig på honom.”



”Kära bröder och systrar, må vi låta ljuset från Jesusbarnet, Guds Son, som blivit människa, lysa upp vårt liv, för att förvandla det i ljuset, som vi ser på ett särskilt sätt i helgonens liv. Jag tänker på den saliga Teresa av Calcuttas vittnesbörd, som en återspegling av Guds kärleks ljus. Att fira 100 årsjubileum av hennes födelse är en anledning till tacksamhet och till reflektion över en förnyad och glädjefylld uppgift i Herrens och brödernas tjänst, särskilt för de mest behövande. Herren själv önskade vara en behövande, som vi alla vet.”



”Kära systrar, kära präster och bröder, kära vänner till personalen, kärleken är den kraft om förändrar världen, därför att Gud är kärlek. Den saliga Teresa av Calcutta har visat alla kärlek utan urskiljning, men med en förkärlek gentemot de fattigaste och mest övergivna, ett lysande tecken på Guds godhet. Hon har känt igen Kristi ansikte i var och en som hon älskade av hela sitt hjärta. Den Kristus som hon vördade och mottog i Eukaristin, och fortsatte att möta på stadens vägar och gator. Hon var en levande bild av Jesus, som öser den förbarmande kärlekens nåd över människans sår.”



Till den som frågar sig varför Moder Teresa blivit så känd, är svaret enkelt: därför att hon levde i ödmjukhet och i skymundan, för kärlek och i kärlek till Gud. Hon själv underströk att hennes största pris var att älska Jesus och tjäna honom i de fattiga. Hennes bräckliga gestalt, med knäppta händer, eller medan hon smekte en sjuk, en leprasjuk, en döende eller ett barn är ett synligt tecken på ett liv, som omformats av Gud. II människosmärtans natt har hon fått det gudomliga ljuset att åter lysa, vilket har hjälpt många hjärtan att finna den frid, som endast Gud kan ge.



Påven avslutade med att säga: ”låt oss tacka Gud för att han låtit den Saliga Teresa visa oss att vi alla kan ändra på våra liv när vi möter Jesus. Kära vänner! Ni må veta att Påven älskar er alla, och bär er i sitt hjärta, och omfamnar er alla och ber för er. Tack för att ni har velat dela denna dags glädje med mig. Jag åkallar den heliga familjens välsignelse över er alla och era kära.”








All the contents on this site are copyrighted ©.