2010-10-03 16:30:25

"Skäms inte för att vittna om din tro Sicilien. Skämmas ska man göra över det som sårar Gud och människan" Benedictus XVI firar mässa i Palermo


(03.10.10) 200 000 personer tog emot påven Benedictus XVI när han idag landade på Italiens största ö Sicilien. Endagsresan till Palermo ägde rum i samband med stiftets regionala ungdoms- och familjedag, och på stadion var atmosfären full av förväntan, då påven inledde dagen med att fira den Heliga Eukaristin.



I sin långa predikan denna morgon, fokuserade påven på tron och på sicilianarnas vardagliga verklighet. Han visade sig vara väl medveten om de sociala utmaningar som Sicilien lever i, och under Palermos blå himmel denna morgon, önskade påven bekräfta de uppmuntra och vägleda de troende i att inte var rädda för att klart och tydligt vittna om de mänskliga och kristna värdena, ”som”, som han sa, ”är så djupt rotade i denna ös och dess befolknings tro och historia”. ”Palermo härstammar från ordet ”Panormo” – bara hamn - vilket var det namn som grekerna gav hamnen då de anlände och som ville beskriva hamnens säkerhet, frid och lugn.



Men säkerhet, frid och lugn lyser ofta med sin frånvaro i Palermo, pga problem som påven belyste: arbetslöshet som leder till osäkerhet inför framtiden och lidandet som den organiserade kriminaliteten är anledning till. Svaret tog den Helige Fadern ur dagens evangelietext, där lärjungarna ber Jesus ”Herre, ge oss större tro” (Luk 17,6). ”Lärjungarna ber inte om materiella gåvor eller om privilegier, de ber om trons nåd - det grundläggande behovet. Tron som vägleder och upplyser livet, de ber om nåden att känna igen Gud, och att få vara i intim relation med Honom, och på så vis ta emot alla hans gåvor, däribland även mod, kärlek och hopp.”



Jesus svarar med att beskriva trons livskraft. ”Tron är som en hävstång som kan flytta mycket utöver sin egen vikt. Även en gnutta tro kan uträtta ofattbara, fantastiska saker. Den första läsningen påminde oss om att ”den falske far bort med vinden, men troheten räddar den rättfärdiges liv" (Hab 2:4). Och påven sa: ”Den högmodige, som inte handlar enligt Guds vilja, lägger sin tilltro på sin egen styrka och makt, men i sanningen är att han stödjer sig emot en bräcklig och svag verklighet, som oundvikligen faller: den rättfärdige lägger sin tillit till den dolda men fasta verkligheten, han litar på Gud, och kommer därför att få liv. Kära vänner, bevara trons gåvor. Må det alltid vara de kristna värdena som vägleder era val och handlingar”, sa påven uppmuntrande, och nämnde vidare hur nära besläktad tron är med ödmjukheten, vilket framgår i evangelietextens andra liknelse.



"Vår inställning varje dag och varje ögonblick av våra liv, bör vara att acceptera och göra Guds vilja", sa påven."Vi bör aldrig presentera oss inför Gud som om vi tror att vi har gjort honom en stor tjänst och förtjänar en stor belöning. Detta är en illusion som kan uppstå i alla, även hos människor som arbetar hårt för att tjäna Herren i kyrkan. I stället bör vi vara medvetna om att vi i själva verket aldrig gör tillräckligt för Gud, och svara som Jesus lär oss: ”Vi är odugliga tjänare. Vi har bara gjort vad vi är skyldiga att göra"(Luk 17:10)."



"Med denna ödmjuka attityd, ställer vi oss på rätt plats och låter Herren vara mycket generös med oss. Kära vänner, om ni varje dag gör Guds vilja, med ödmjukhet, utan att förvänta er något från honom, kommer Jesus själv att tjäna oss, för att hjälpa oss, uppmuntra oss, och ge oss styrka och lugn.”



Kära Palermo-bor och sicilianare! Er vackra ö var bland de första regionerna i Italien att acceptera tron av apostlarna och ta emot förkunnelsen om Guds ord; att generöst ansluta sig till tron. Mitt i svårigheter och förföljelse, har aldrig grodden till helighetens blomma slutat gro. Var inte rädda för att leva och vittna om tron i samhällets olika sektorer, i livets mångfaldiga situationer, främst i de svåraste! Tron ger er Guds kraft att vara hoppfull och modiga, att beslutsamt gå vidare för att vidta de nödvändiga åtgärderna för att ge ert land ett vackrare ansikte.



Och när ni stöter på motstånd från världen, lyssna till apostelns ord: "skäms inte för att vittna om vår Herre" (v 8). Man ska skämmas över att vara ond, över det som sårar Gud, det som kränker människan; man bör skämmas över den ondska man orsakar den civila och religiösa gemenskapen, med handlingar som inte får komma fram i ljuset! Missmodets frestelse, resignationen, kommer till dem som är svaga i tron, till dem som förväxlar det onda med det goda, till de som anser att inför det djupa onda finns det inget att göra.



Istället kan de som är fast grundad i tron, de som har fullt förtroende för Gud och som lever i kyrkan, sprida evangeliets styrka. Med trons kraft är allt möjligt.” Med dessa ord uppmanade påven att inte ge upp och se med hopp på framtiden, och sist i predikan la påven Sicilien och dess befolkning i Guds Moders händer, som de vördar i helgedomen Vår Fru av Odigitria.



På Sicilien är hängivenheten till Jungfru Maria särskilt stark; ”vackra moder” som de på dialekt kallar henne – ”Bedda Matri”. Påvens gåva till Sicilien var denna morgon en silverstaty av Jungfru Maria obefläckade avlelse.

Efter den långa mässan som varade närmare 2 timmar bad påven Angelusbönen med de troende och i sina korta ord under Angelusreflektionen denna morgon uppmärksammade påven Siciliens hängivenhet till Guds Moder, med ett stort ”nätverk” av helgedomar över hela ön, och återigen anförtrodde han henne, högtidligt alla Sicilienbor:



"Stöd familjernas uppfostran i kärlek, så kallelsernas frön i ungdomarna, ingjut mod i prövningarna, hopp i svårigheterna, ny energi att göra gott, trösta de sjuka och alla lidande, hjälp de kristna samfunden så att ingen där är marginaliserad eller behövande, utan att alla, särskilt de mindre och svagare, känner sig välkomna och värdefulla."

Sist i Angelusbönen påminde påven om att idag i Parma, saligförklarades Anna Maria Adorno, ”som på 1800-talet var maka och mor och sen änka, och ägnade sig åt välgörenhet för kvinnor i svårigheter och i fängelse. Hon grundade 2 religiösa institut för att hjälpa dem. Moder Adorni, kallades på grund av sin ständiga bön för den "Levande Rosenkransen", sa påven och påminde om att oktober månad är rosenkransens månad och han uppmanade till denna dagliga meditation som stärker oss i tron, hoppet och kärleken.







All the contents on this site are copyrighted ©.