2010-09-18 19:35:12

Påven besökte ålderdomshemmet ”St. Peters Residence” i London


(18.09.10) Klockan 17:00 lokal tid besökte påven ålderdomshemmet ”St. Peters Residence” i London. Hemmet drivs av ”The little sisters of the poor”. I sitt tal i hemmet sade påven att ”allteftersom framsteg inom medicin och andra faktorer leder till ökad livslängd, är det viktigt att se ett växande antal äldre människor som en välsignelse för samhället. Varje generation kan lära av en tidigare generations erfarenhet och visdom. Faktum är att äldreomsorg inte bör ses som en generositetshandling utan som en tacksamhetsskuld."



”Kyrkan har alltid haft stor respekt för de äldre” fortsatte Benedictus XVI. ”Det fjärde budet, ’Visa aktning för din far och din mor, så som Herren, din Gud, har befallt dig’ är förenad med löftet ’så att du får leva länge och det går dig väl i det land som Herren, din Gud, ger dig’”. ”Gud önskar en ordentlig respekt inför de äldres värdighet, hälsa och välbefinnande och genom hennes välgörande institutioner i Storbritannien och världen, försöker Kyrkan uppfylla Herrens befallning att respektera livet, oavsett ålder eller omständigheter.”

”Livet är en unik gåva från befruktning till naturlig död, och det är endast Guds att ge och ta” sade påven. ”Man kan njuta av god hälsa i hög ålder, men kristna ska inte vara rädda att ta del av Kristi lidande, om Gud vill att vi kämpar med vår bräcklighet. Min föregångare, påve Johannes Paulus II, inför allas ögon, led mycket under de sista åren av sitt liv. Det stod klart för oss alla att han gjorde det i gemenskap med vår Frälsares lidande. Hans glädje och tålamod inför sina sista dagar var ett enastående och rörande exempel för alla oss som måste bära bördan av framskriden ålder.”

”Jag kommer till er inte bara som en fader, men också som en bror som känner till glädjen och kampen som kommer med åldern” tillade den Helige Fadern. ”Våra många år i livet ger oss möjlighet att uppskatta både det vackra i Guds största gåva till oss, livets gåva, liksom hur bräcklig den människan är. De av oss som lever under många år får en fantastisk chans att fördjupa vår medvetenhet om Kristi mysterium, som ödmjukade sig för ta del av vår mänsklighet. Allteftersom loppet av våra liv ökar, minskar ofta vår fysiska kapacitet, men samtidigt kan dessa år mycket väl vara bland de mest andligt givande åren av våra liv. Dessa år är ett tillfälle att minnas i kärleksfull bön alla dem som vi har hållit kära i livet, och placera allt som vi personligen har varit och gjort inför Guds barmhärtighet och ömhet. Detta kommer säkert att ge stor andlig tröst och ge oss möjlighet att upptäcka på nytt Hans kärlek och godhet under våra livs alla dagar.”



“Jag är glad att kunna försäkra er om mina böner för er alla, och jag ber om era böner för mig” avslutade påven. ”Må Vår Fru och hennes make den Helige Josef be för vår lycka i detta liv och ge oss välsignelsen av en lugn passage till det nästa.”








All the contents on this site are copyrighted ©.