2010-05-14 17:16:56

Omvändelse, bot och rening - 4 dagar i Portugal i ljuset av Fatima


Den sista etappen på påven Benedictus XVI:s apostoliska resa till Portugal, var den norra staden Porto där påven firade mässan inför tusentals troende på fredagen: en mässa i vilken påvens ord främst berörde den kristnes uppdrag att vittna om Kristi Uppståndelse. ”Den kristne är, i kyrkan och med kyrkan, en missionär som Kristus har sänt ut i världen, för att ta emot Guds nåd, och erbjuda världen den Uppståndne Kristus”.



Vi tvingar inte på någon något, men vi erbjuder, som aposteln Petrus råder oss till att alltid vara redo att svara de som undrar över hoppet som är i dig. ( Jfr1 Pet 3:15) . I slutändan frågar alla oss det, även de som inte tycks fråga det. Vi vet av erfarenhet att Jesus är han som alla väntar på”…”Utan Gud vet människan inte vem hon är eller var hon ska vända sig... De enorma utvecklingsproblemen driver oss nästan till förtvivlan och till att ge upp, men vi finner tröst i Herrens Jesu ord som säger: "Utan mig kan ni ingenting göra" (Joh 15:05) samtidigt som han uppmuntrar oss: "Jag är med er alla dagar till tidens slut" (Matt 28:20), sa påven och citerade sin encyklika Caritas in Veritate, under utomhusmässan på det historiska torget Avenida dos Aliados på fredagsfömiddagen.



Vid slutet av mässa välsignade påven den första stenen i seminariet Redemptoris Mater som ska byggas i Porto. Vår kyrka , sa stadens biskop Msgr. Manuel Clemente då, har lovat påven att besvara på hans uppmaning till omvändelse. Omvändelse som har varit påvens genomgående budskap under hela resan. Rening, bot, omvändelse. Detta är vad Maria bad om för snart hundra år sedan i Fatima och detta uppmanar påven till i tider då behovet är uppenbart.



På planet på väg till Portugal svarade påven på tre frågor varav en berörde kyrkans lidande och pedofilskandalerna i ljuset av Fatimabudskapet. Påven svarade genom att förklara att kyrkans lidande som "den tredje hemligheten talar om reflekteras på påven, men påven är kyrkan och därför är det kyrkans lidande som hemligheten hänvisar till. ”Herren sa att kyrkan alltid kommer att lida på olika sätt, till världens slut. Det viktiga i Fatimabudskapet är att det ger oss ett svar på detta; nämligen definitiv omvändelse, botgöring, bön och de tre kardinaldygderna tro, hopp och kärlek. Här ser vi det grundläggande svar som kyrkan och var och en måste ge, i denna situation. "



"När det gäller de nyheter som vi upptäcker idag i budskapet är det det faktum att angreppen på påven och kyrkan inte bara kommer utifrån, utan att kyrkans lidande kommer inifrån kyrkan själv, från synden som finns i kyrkan. Även det här har alltid varit känt, men idag ser vi det på ett genuint skrämmande sätt: den största förföljelsen av kyrkan är inte ett fiende på utsidan, utan föds ur synden i kyrkan, och att därför kyrkan är i djupt behov av att återupptäcka ånger, botgöring, att acceptera rening – att å ena sidan förlåta, men även behovet av rättvisa. Förlåtelsen ersätter inte rättvisa. "



"Med ett ord, måste vi åter lära oss detta mycket viktiga grundläggande: omvändelse, bön, botgöring och de teologiska dygderna. Så vi svarar, låt oss vara realistiska och alltid förvänta oss det ondas attacker, attacker inifrån och utifrån, men med övertygelsen om att även de goda krafterna är närvarande och att slutligen, är Herren starkare än det onda. Jungfru Maria är vår synliga garanti på detta, Guds godhet, som alltid har det sista ordet i historien."





Om vi ser till Portugal tidningar så berörde de flesta titlarna på fredagen påvens ord om att bekämpa abort och försvara äktenskapet, dagen innan då han mötte organisatörerna för den sociala pastoralvården, till vilka påven underströk vikten av att inte separera det andliga livet och den apostoliska aktiviteten, och att inte kompromissa med den dominerande kulturen som drivs av tanken på vinning, och tömmer det kristna hoppet. Benedictus XVI bad dem om att inte förlora den kristna identiteten och bibehålla självständigheten oberoende från politik och ideologier. Samtidigt uttryckte påven då sin uppskattning över alla de pastorala och sociala initiativ, som har som mål att bekämpar abort, och stödja äktenskapet mellan man och kvinna. ”De initiativ som har som syfte att skydda livets grundläggande värden; att beskydda befruktningen, och familjen, som bygger på det oupplösliga äktenskapet mellan en man och en kvinna, besvarar några av de mest lömska och farliga hot som finns mot det gemensamma bästa.








All the contents on this site are copyrighted ©.