2010-05-12 15:25:42

Påvens tal på Terreiro do Paço i Lisabon


(11.05.10) Klockan 17,30 kom påven till Piazza del Commercio, också kallad Terreiro do Paço i Lissabon, som hänvisar till det kungliga palatset som en gång stod där, och som förstördes år 1775. Under ett möte med påven överräckte Lissabons borgmästare nycklarna till staden, innan Benedictus XVI firade mässan på torget. I sin predikan talade påven om Portugals bidrag till världens evangelisering. "Ärofyllt är den plats som Portugal innehar bland nationer i spridandet av tron”, sade påven, ”på alla de fem världsdelarna finns det lokala kyrkor som härstammar från den portugisiska missionen."

Påven talade om kristendomens historiska och nuvarande roll i Portugal, och om vikten av att känna Kristi närvaro i våra liv. "I dag”, sade påven, ”medan ni deltar i uppbyggandet av den Europeiska gemenskapen uppmanar jag er att främja er kulturella och religiösa identitet”. Benedictus XVI uttryckte även sin önskan om att bekräfta den portugisiska befolkningen i deras tro, och att förmedla Kristi närhet. "Lissabon”, sade påven, ”idag vill jag använda dessa nycklar som ni har gett mig så att ni kan basera era människliga förhoppningar på det Gudomliga hoppet”. ”Den som tror på Jesus kan inte bli besviken: det är Guds ord, som aldrig vilseleder eller kan vilseleda."



Påven talade sedan om de heliga i Portugals historia och sade att ”de är Guds tjänare från alla tider och platser på vars panna har inristats korsets tecken med den levande Gudens sigill, det vill säga med den Helige Ande. Jag syftar till dopets sakrament, sade påven, genom vilken Kyrkan ger upphov till de "heliga".

Påven berörde därefter evangeliets väsentliga roll i samhällslivet. "Ofta talar vi om de sociala, kulturella och politiska konsekvenserna av tron, och tar därmed för givet att tron alltid är närvarande. Men detta är tyvärr allt mindre realistisk”. För att detta inte skall ske, är det nödvändigt att förkunna på nytt och med kraft och glädje Kristi uppståndelse, som är kristendomens hjärta, grunden för vår tro, den starka vind som sveper bort all rädsla och obeslutsamhet. Kristi uppståndelse försäkrar oss om att ingen makt någonsin kommer att kunna förstöra Kyrkan. Därför är vår tro välgrundad, men denna tro måste komma till liv i oss alla. En stor ansträngning krävs på alla nivåer om varje kristen skall vara ett vittne i alla tider och på alla platser om det hopp som inspirerar honom: för endast Kristus kan till fullo uppfylla den djupa längtan som finns i varje människas hjärta och ge svar på de mest angelägna frågorna om lidande, orättvisa och ondska, om döden och livet efter detta.



Påven vände sig till slut till ungdomarna och sade ”sök alltid Herren Jesus, väx i vänskap med honom, ta emot honom i gemenskap. Lär er att lyssna till hans ord och även att se honom i de fattiga. Lev era liv med glädje och entusiasm, övertygade om hans närvaro och hans villkorslösa, generösa vänskap, trogen ända till döden på korset. Vittna till alla om den glädje som hans starka och ljuva närvaro väcker, till att börja med era jämnåriga. Berätta för dem att det är vackert att vara Jesu vän och att det är väl värt att följa honom. Med er entusiasm, visa att bland alla de olika sätt att leva som världen i dag tycks erbjuda oss är det enda sätt på vilket vi finner livets sanna innebörd och därmed sann och varaktig glädje, är genom att följa Jesus.



Efter mässan i samband med 50-årsdagen av helgedomen Almada Cristo Rei, läste påven upp ett budskap och överräckte en gåva. Senare nu i kväll, kommer påven att komma ut på den Apostoliska Nunciaturens balkong och återigen hälsa på ungdomarna.








All the contents on this site are copyrighted ©.