2010-02-25 14:18:03

Protester mot blasfemisk bild av Kristus i Indien


(24.02.10) I Indien ökar protesterna mot en blasfemisk bild av Kristus i en skollärobok som används i landets skolor. Källor till missionsnyhetsbyrån Fides säger att spridningen av den blasfemiska bilden, som även har publicerats av en del massmedier, har orsakat protesten från kristna samfund i flera av Indiens stater.

I staten Punjab, i nordvästra Indien, har den blasfemiska bilden visats på staden Jalandhars gator. De kristna invånarna protesterade fredligt mot de civila myndigheterna och bad om borttagningen av bilderna. Men i staden Batala urartade situationen - en del kristna ungdomar försökte att ta bort de blasfemiska bilderna på en en till övervägande delen hinduisk marknad, men andra ungdomar, hinduiska extremister, försökte då att stoppa dem. Därpå följde slagsmål och våldet bredde ut sig till hela staden, då anhängare till extremistiska rörelser som var beväpnade anslöt sig till bråket och eggade till våld mot de kristna. Två protestantiska kyrkor angreps och brändes till marken.

Några kristna, som anklagas för att vara inblandade i våldet, har anhållits av polisen. Biskopen i Jalandhar, mons. Coutto, fördömer våldet som utfördes av de kristna ungdomarna, men framhåller att han förstår hur de kände sig, när de såg den förolämpande bilden av Kristus. Han säger sedan att ”alltför ofta framställs de kristna i filmerna såsom tygellösa personer och trots allt lyckades de att behålla lugnet”. Biskopen riktar en appell till lugn och broderskap och uppmanar om att följa Evangeliets lära, som främjar fred och förlåtelse. Han ber de troende att vara stolta över sin religion utan att samtidigt glömma Jesu Kristi budskap om fred och kärlek.

Även en del hinduiska organisationer har fördömt den blasfemiska bilden av Jesus och ber om arresteringen av dem som har sårat det kristna samfundets känslor.








All the contents on this site are copyrighted ©.