2010-02-22 16:17:46

"Börja med dig själv". Benedictus XVI:s Angelus på fastans första söndag.


(22.02.10) Påven och den romerska kurian inledde igår kväll de andliga övningarna, som ska pågå i Vatikanen i en vecka. I år är det benediktinfadern Don Enrico

Covolo, SDB, som leder de andliga övningarna, under temat, ”Guds och kyrkans lektioner om prästkallelser”. Övningarna invigdes i påvens privata kapell ”Redemptoris Mater” och pågår fram till på lördag morgon. Denna vecka har därför påven inga offentliga program inbokade, onsdagsaudiensen den 24 uteblir därför.



Påven talade återigen om fastan under Angelusbönen på söndagen - en tid för andlig förnyelse i förberedelserna för det årliga påskfirandet. Vad innebär det att träda in i fastetiden?, frågade påven i början av sin reflektion, och genom dagens läsningar svarade påven oss. ”Dagens evangelium illustrerar det för oss denna söndag”, sa påven ”med berättelsen om hur Jesus frestas i öknen. Lukasevangelisten berättar att Jesus, full av den Helige Ande, efter att ha mottagit dopet, lämnade han Jordanien och leddes ut i öken av den helige Ande i fyrtio dagar och frestades av djävulen" (Luk 4:1-2).”



”Det betonas tydligt att frestelserna inte var en slump, utan följden av Jesu val att ha förtroende för och följa missionen som Fadern anförtrott honom. Kristus kom till världen för att befria oss från synden och den tvetydiga dragningen att utforma våra liv utan Gud” fortsatte påven. Han gjorde det inte med storslagna proklamationer, utan kämpade i första person mot frestaren, ända till korset. Detta exempel gäller för alla: Världen förbättrar man om man börjar med sig själv, och förändrar, med Guds nåd, det som inte är som det ska i det egna livet.”



Påvens reflektion fortsatte vidare till Satans tre frestelser. ”Den första frestelsen har sitt ursprung i hungern, dvs i materiell nöd, "Om du är Guds Son, befall då stenen där att bli bröd". Men Jesus svarar med den Heliga Skriften: "Människan ska inte leva bara av bröd" (Luk 4:3-4, jfr. 8:3). Då visar djävulen Jesus alla riken på jorden och säger att ”allt kommer att bli ditt om du dyrka och tillber mig”. Det är att locka med makt, men Jesus avslöjar och förkastar även detta försök: "Herren, din Gud ska du tillbe och endast honom ska du dyrka" (jfr Luk 4,5-8, 6:13). Makten ska inte dyrkas, utan endast sanningens och kärlekens Gud”.



”Slutligen föreslår frestaren Jesus att utföra ett spektakulärt mirakel: ”hoppa från Templets höga vägg, och räddas av änglarna, så kommer alla att tro på dig”, men Jesus säger att man aldrig ska sätta Gud på prov (jfr Dt 6,16 ). Vi får inte "göra ett experiment" i vilken Gud måste reagera och visa att han är Gud - vi måste tro på Honom! Vi får inte göra Gud till "vårt experiments" "material"!



”Genom att alltid hänvisa till den heliga Skriften, sätter Jesus de mänskliga kriterierna i det enda autentiska kriteriets ljus: lydnaden, överensstämmelse med Guds vilja, som är grunden för vår existens. Detta är också en viktig lärdom för oss: Om vi bär Guds ord i tanken och i hjärtat, om det träder in i våra liv och om vi har tillit till Gud, avvisar vi varje form av frestarens vilseledelse.”



”Dessutom får vi genom berättelsen en klar bild av Kristus som den nye Adam, Guds Son, ödmjuk och lydig Fadern, till skillnad från Adam och Eva i Edens lustgård som föll för den onda andens förförelse att man är odödlig utan Gud.”



”Fastan är som en lång "reträtt" då man träder in i sina sinnen och lyssnar till Guds röst, för att övervinna de onda frestelserna och finna sanningen i vårt väsen. Ett tillfälle, som vi kan kalla en "andlig tävling” som vi lever tillsammans med Jesus, inte med stolthet och självgodhet, utan med trons vapen: bön, lyssna till Guds ord och ånger.”



”På detta sätt når vi fram till påskfirandet i sanning, redo att förnya vårt eget doplöfte”, avslutade påven och bad om Jungfru Marias förbön inför veckans andliga övningar.








All the contents on this site are copyrighted ©.