2010-01-20 15:04:53

Enad vittnesbörd brådskande i sekulariserad värld". Benedictus XVI under veckan för bön om kristen enhet


(20.01.10) Vi befinner oss i veckan för Kristen Enhet, och även påven Benedictus XVI:s audiens i Paulus VI:s audienshall idag kretsade runt detta tema - ekumenik. I år firas denna vecka för 82:a gången och temat i år är taget ur Lukasevangeliet ”Ni ska vittna om allt detta” (Luk. 24:48). Liksom i sitt besök i synagogan i söndags, var påvens uppmaning till troende även idag gemensamt vittnesbörd. Vi lyssnar till hans ord till de engelsktalande pilgrimerna:



”Dagens audiens äger rum under veckan för bön om kristen enhet, då Herrens anhängare uppmanas att reflektera över den tragedi som deras splittring utgör, och att med Honom be om ”att alla ska bli ett … då ska världen tro” (jfr Joh 17:21), sa påven och talade om årets tema – ”Ni ska vittna om allt detta”. ”Det lyfter fram det nära band som finns mellan kristen enhet och evangelisation - en viktig fråga under Edinburgh konferensen, som var början på den moderna ekumeniska rörelsen för hundra år sedan. Dagens växande sekulariserade samhälle, kräver brådskande en enad vittnesbörd om Jesus Kristus, som grundar sig i en gemensam trosbekännelse, liksom i broderligt samarbete mellan separerade kristna, dialog och en djupare reflektion över skillnaderna som fortsätter att existera”.

”Under denna vecka ber jag er alla att tillsammans med mig be för dessa intentioner, tacka Gud för de ekumeniska framsteg som gjorts under det gångna året och be att de kristna i vår tid, när de växer i enighet, kan erbjuda en allt mer övertygande vittnesbörd om den Uppståndne Herren”, sa påven och åberopade Guds rika välsignelse över de engelsktalande pilgrimerna, och däribland nämnde påven särskilt en grupp från Sverige.



Kardinal Walter Kasper som är ordförande vid det Påvliga rådet för Kristen Enhet säger till Vatikanradion att årets tema ur Lukasevangeliet valdes eftersom vi i år firar hundraårsjubileet av Mission konferensen i Edinburgh, där alla missionärer var eniga om att det största hindret för sprida evangeliet i världen är splittringen mellan de kristna. Så ekumenik och mission är nästan tvillingar, de är relaterade: hur kan vi predika försoning, enhet och kärlek om vi själva är splittrade? Detta är syftet med ekumenik: att vittna tillsammans om evangeliet och evangeliets värden – värden som vår tid är i trängande behov av. Ekumenik är inte något akademisk, utan är av vikt, även som avtryck på världen idag”.



På frågan om det finns konkreta tecken på hopp i framtiden, svarade kardinalen att han ser två hoppfulla tecken. Det första gäller dialogen med de ortodoxa kyrkorna, som är mycket nära oss, och där har det gjorts många stora framsteg under de senaste tio åren. Det andra konkreta tecknet på hopp är att det finns grupper från den katolska och protestantiska kyrkan som träffas regelbundet, be tillsammans, ber för varandra, och utbyter andliga upplevelser. Dessa grupper utgör en verklig ekumenisk bas: de tar vad som har uppnåtts i vår teologiska dialog och tillämpar det på deras specifika situation. Detta tillåter tillväxt vilket kan ge betydande resultat.








All the contents on this site are copyrighted ©.