2009-12-09 15:50:57

Benedictus XVI talade vid onsdagens audiens om Rupert av Deutz, en medeltida munk som bl.a sade att Gud tillåter det onda utan att godkänna det


Idag möttes audiensdeltagarna av en vacker sol på vägen upp mot mötet med Påven. Audiensen hölls inne i audienshallen inför circa 6000 deltagare. Som vanligt började den med Påvens välsignelse:
Benedictus XVI fortsatte sedan att tala om den medeltide, tyske teologen Rupert av Deutz som bl.a tog upp frågan om det onda i sina studier. Han skiljde på begreppen "godkänna“ och "tillåta " det onda. Han sammanfattade och sade att Gud tillåter det onda utan att godkänna det och alltså utan att vilja det.Men Rupert lämnar det filosofiska resonemanget som han anser inadekvat inför ett så stort problem och stannar inför bibelns ord. Han utgår från Guds godhet, Gud är god och kan bara vilja det goda. Det onda kommer ur människan själv och hennes felaktiga bruk av friheten.
Men vi ska som vanligt följa Påvens text på engelska:
Rupert av Deutz, en märklig teolog från 11-hundratalet fick i första hand erfara konflikten mellan makten och kyrkan i samband med investiturkrisen, och han spelade en betydande roll i de viktigaste teologiska debatterna på hans tid. Han försvarade med kraft det reella i Kristi verkliga närvaro i eukarestin och insisterade på att ursprunget till det onda ligger i människans felaktiga bruk av friheten och inte i Guds positiva vilja. Rupert bidrog även till den medeltida diskussionen om inkarnationens mål, som han placerade inom ett brett historiskt synfält med Kristus som centrum. Hans läror om Jungfru Marias värdighet och hennes primära betydelse som han presenterade i ett brett , kyrkligt sammanhang, skulle visa sig inflytande för senare teologi och finna ett eko i doktrinen för andra vatikankonciliet. Ruperts förmåga att harmonisera de rationella studierna om trons mysterier med bön och kontemplation gör honom till en typisk representant för hans tids monastiska teologi. Hans exempel inspirerar oss till att närma oss Kristus som är närvarande för oss i hans ord och i eukarestin, och att åter glädja oss i kännedomen om att han alltid finns hos oss för varje ögonblick i våra liv och genom historiens lopp.
Jag välkomnar varmt de engelsktalande pilgrimerna och deltagarna vid dagens audiens. Låt oss, medan vi med glädje bereder oss att fira vår frälsarens födelse denna jul, förnya våra löften att bringa Kristi ljus till dem vi möta.. Må gud välsigna er alla.
Till alla de unga påminde På ven om att vi igår firade Marias obefläckade avlelse och han bad alla de unga att tänka på att försöka likna Maria i deras liv och handlande. Påven avslutade som vanligt audiensen med att alla gemensamt sjöng "Fader vår" och sedan mottog hans välsignelse.








All the contents on this site are copyrighted ©.