2009-05-04 09:03:41

Paavi vihki 19 uutta pappia Rooman hiippakuntaan.


Benedictus XVI vihki sunnuntaina 19 uutta pappia Rooman hiippakuntaan. Saarnassaan hän lausui mm."Apostolien teoissa on kohta mikä saa miettimään Pietarin ja Jeesuksen välistä ainutlaatuista yhtäläisyyttä.Jeesus on se kivi, jonka te rakentajat hylkäsitte,mutta joka on kulmakiveksi tullut. Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa,sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä annettu,jossa meidän pitäisi pelastuman.Pietari,joka oli saanut Jeesukselta uuden nimen, kallio, lausuu että Jeesus on se kivi. Opetuslapsi, siis pappi,saa identtiteetin Jeesukselta.Kaikki mitä hän tekee, tapahtuu Jeesuksen nimissä. Jeesus oli hyljätty kivi, mutta Isä oli mieltynyt häneen ja pani hänet uuden liiton temppelin perustaksi. Näin apostoli, kuten pappi, saa vuorostaan kokea ristin, mutta ainoastaan ristin kautta on hän todella hyödyllinen kirkon rakentamisessa.Jumala haluaa rakentaa kirkkonsa sellaisten henkilöiden avulla, jotka luottavat täydellisesti Jumalaan kuten psalmissa sanotaan: Parempi on luottaa Herraan kuin turvata ihmisiin, parempi on luottaa Herraan kuin turvata ruhtinaihin.
Haluan puhua aiheesta mikä minulla on erityisesti sydämellä.Rukous ja sen suhde palveluun.Jeesus kehottaa opetuslapsiaan pysymään hänessa niin minä pysyn teissä, kuten evankelista Johannes toistaa. Tehtävämme on sidottu täydellisesti tähän "pysykää",mikä merkitsee samaa kuin rukoilkaa. Pappi joka rukoilee paljon ja rukoilee hyvin,luopuu vähitellen itsestään ja liittyy yhä kiinteämmin hyvään paimeneen. Samalla lailla kuin hän,myös pappi antaa elämän hänelle uskottujen lampaiden hyväksi".
Lopuksi paavi kehotti uusia pappeja suuntaamaan katseensa kaikissa elämän tilanteissa neitsyt Mariaan, pappeutenne tähteen."Hän toistaa myös teille ,kuten palvelijoille Kaanaan häissä:mitä Jeesus teille sanoo,niin tehkää se".







All the contents on this site are copyrighted ©.