2009-03-16 16:17:02

Jag reser till Afrika medveten om att det jag kan erbjuda är Kristus och hans kors - den högsta Kärlekens mysterium.


(16.03.09) Petersplatsen var till bredden fylld av pilgrimer på söndagen klockan tolv, från när och fjärran. Kanske ett sätt att önska påven ”lycklig resa, och kom tillbaka hem välbehållen” inför hans stundande resa till den afrikanska kontinenten. Men mest märktes de tusentals scoutflickor ”nyckelpigorna”, som rest till påvens Angelusbön från hela Italien. I sina typiska röda hattar höjdes deras jubel till påven som hälsade dem speciellt och tackade dem för att de kommit. Scoutflickornas motto är det italienska ordet ”Eccomi” – här är jag. Och när påven påminde dem om att alltid svara Gud med ”här är jag” – som Maria gjorde, ekade deras svar - ett högt ”Eccomi” över hela Petersplatsen.

Benedictus XVI inledde sin Angelusbön denna söndag med att tala om sin resa, och sa att hans intentioner under denna resa är att omfamna hela den Afrikanska kontinenten, dess tusentals skillnader och dess djupa religiösa själ, dess antika kultur och dess svåra vandring på utvecklingens och försoningens väg, dess allvarliga problem oh smärtsamma sår, liksom dess enorma potential och hopp. Detta vill påven omfamna med sin resa och stärka katolikerna i sin tro, uppmuntra de kristna i den ekumeniska verksamheten, och förkunna freden som den Uppståndne Kristus har anförtrott kyrkan.

Medan jag förbereder mig inför denna missionsresa ekar aposteln Paulus ord, som dagens liturgi erbjuder oss att reflektera över, när Paulus säger till de kristna i Korint: ”vi förkunnar en Kristus som blivit korsfäst, en stötesten för judarna och en dårskap för hedningarna, men för de kallade, judar som greker, en Kristus som är Guds kraft och Guds vishet. (1 Kor 1,23-24). Ja bröder och systrar, jag åker till Afrika medveten om att jag inte har annat att erbjuda dem jag möter på min väg förutom Kristus och hans kors Glada Budskap, den högsta kärlekens mysterium. Kärlek som vinner över varje mänskligt motstånd och som till och med möjliggör förlåtelsen och kärleken till sina fienden. Detta är evangeliets nåd som kan omvandla hela världen. Detta är nåden som kan förnya även Afrika, utveckla fredens oemotståndliga kraft, och den djupa radikala försoningen.

Kyrkan följer alltså inte ekonomiska, politiska och sociala objektiv, kyrkan förkunnar Kristus, övertygad om att evangeliet kan beröra alla och omvandla och förnya personerna och samhället inifrån.

 Den 19 mars under mitt pastorala besök i Afrika, firar kyrkan den Helige Josefs högtid, den universella kyrkans beskyddare, och även min personliga, sa påven vars dopnamn är Josef. Josef varnades av en ängel i en dröm, och var tvungen att fly med Maria i Egypten, i Afrika, för att rädda den nyfödde Jesus, som kung Herodes ville döda.

 Skrifterna uppfylldes så: Jesus gick i de gamla Patriarkernas fotspår, Han återvände till landet som Israels folk lämnat efter sin exil i Egypten, sa påven och la sin resa under den Helige Josefs beskydd, liksom hela den afrikanska befolkningen, med dess utmaningar som tynger dem och hoppet som fyller dem. Påvens tankar gick särskilt till hungerns alla offer, sjukdomarnas, orättvisornas, inbördeskonflikternas offer och alla de som lider under våld som härjar barn och vuxna, utan att bespara missionärer, präster, ordensfolk och volontärarbetare. Och påven avslutade sin Angelusbön med att be de samlade pilgrimerna om att följa honom med sina böner under resans gång, genom att åkalla Maria, Afrikas Moder och Drottning.  Påven sa under Angelusbönen att Angola har återfunnit sin fred, efter det långa inbördeskriget och är nu kallat till återuppbyggnad i rättvisa.
 







All the contents on this site are copyrighted ©.