2008-12-15 14:32:21

Guds närhet är inte fråga om tid och rum, det är en fråga om kärlek, sa Benedictus XVI och välsignade krubbornas Jesusbarn


(15.12.08) RealAudioMP3
På söndagen sken solen över Rom efter flera dagars regn. Regn som förorsakat en hel del problem i Rom. Vattnet i Tibern steg dramatiskt och vid bron utanför Vatikanradions förnster, Änglabron som leder från Castel Sant’Angelo, fastnade på fredagen tre båtar som hade slitits loss från sina förtöjningar. Men på söndagen tittade solen fram och även Romborna som var trötta på att hålla sig inomhus i julrushen.

På Petersplatsen var det extra mycket folk, och barn. Kanske för att påven enligt tradition välsignar hemmens Julkrubbe Jesusbarn den tredje söndagen i Advent varje år. Mitt under Angelusbönen lyfte barnen upp sina Jesusbarn mot påvens fönster och han läste en lång bön och han uppmanade barnen att läsa med honom:

Gud, vår Fader, vi ber om din välsignelse, sa påven, så att dessa Jesusbarn ska vara ett tecken på din närhet och kärlek i våra hem. Välsigna våra föräldrar, våra familjer och våra vänner. Öppna våra hjärtan, så att vi kan ta emot Jesus med glädje, alltid göra det han ber oss och se honom i alla som behöver vår kärlek.

Den tredje söndagen i advent kallas “gaudete” – gläd er! Och påven påminde under denna Angelusbön om vår anledning till att glädjas. Aposteln Paulus uppmanar oss till det i Filipperbrevet sa påven: ”Gläd er alltid i Herren. Än en gång vill jag säga: gläd er.” Och han ger oss genast därpå anledningen. ”Herren är nära”.

Men vad betyder det att Herren är nära, fortsatte påven. Guds närhet är inte en fråga om tid och rum, det är en fråga om kärlek. Kärleken är nära! sa påven. På julafton kommer Jesus för att påminna oss om denna sanning, som är grunden i vår tro. Och påven avslutade med att be Maria om att Jesus ska välkomnas i alla hem i Rom och i hela världen.










All the contents on this site are copyrighted ©.