2008-09-13 16:26:35

Fly avgudadyrkan uppmanade Benedictus XVI i Esplanade des Invalides


(13.09.2008) RealAudioMP3
Mer än 250tusen människor deltog under morgonen vid mässan som firades av påven i Esplanade des Invalid, i Paris. Benedictus XVI hälsades med stor tillgivenhet och glädje av tusentals troende. I sin predikan uppmanade påven oss att fly från att avguda pengar, makt och till och med kunskap. Denna avgudadyrkan är ett bedrägeri - förklarade han - eftersom Kristus är den enda Frälsaren, den enda mannen som visar vägen till lycka. Sedan påminde påven om att vi måste använda vårt förnuft för att befria oss ifrån denna avgudadyrkan eftersom förnuftet aldrig kan komma i strid med tron!

”Den fråga som varje människa, om hon är ärlig mot sig själv, måste fråga, uppmanade påven, är vad som är viktigt i hennes liv. Avgudadyrkan är ett bedrägeri men är inte detta vår tids frestelse?” ”Är det inte frestelsen att avguda ett förflutet som inte längre finns och att glömma dess brister, samt frestelsen att avguda en framtid som ännu inte finns och tro att man kan uppnå evig lycka på jorden?
 
Pengar, törsten efter att ha, och till och med kraften att ha kunskap, är det vi avgudar idag, det för människan bort från hans verkliga syfte. Men Påven underströk sedan att när Paulus fördömande avgudadyrkan fördömde han handlingen men aldrig personen som dyrkade. Det är anledningen till att vi aldrig får blanda ihop synd med syndare, alla är mottagliga för omvändelse och förlåtelse. Man skall hata synden men älska syndaren.


”Gud ber oss aldrig att uppoffra vårt förnuft! Förnuftet kommer aldrig i strid med den verkliga tron! Gud har skapat vårt förnuft och givit oss vår tro. Han ger oss sitt förtroende genom ge oss friheten att kunna ta emot den som en värdefull gåva. Så be Gud om hjälp att rena oss från avgudadyrkan för att kunna närma oss sanningen om vår existens och Hans evighet. "
 
Trons och förnuftets gemenskap är vårt medel för att nå Gud, fortsatte Benedictus XVI, i synnerhet tron genom firandet av den Heliga Eukaristin. ”Denna extraordinära uppenbarelse till oss från Kristus, som har förts vidare av apostlarna tillsammans med hela kyrkan över nästan två tusen år." Man kan aldrig bli trött på tron på den uppståndne Kristus när vi har hans närvaro i Eukaristin.
 

Höj frälsningens bägare och åberopa Herrens namn! Är inte detta det bästa sättet för att fly från avgudadyrkan? Att fira Eukaristin är att erkänna att endast Gud kan ge lycka till fullo, att endast Gud undervisar om våra verkliga värden, våra eviga värden. "
 
Mot slutet riktade påven sin röst till ungdomarna, till dem som söker den religiösa eller prästerliga kallelsen. Med samma ord som till ungdomarna vid Notre Dame igår kväll uppmanade Benedictus XVI dem att inte vara rädda för att ge sitt liv till Kristus, att svara på hans kallelse. Inget kan ersätta prästerskapet för livet i Kyrkan, så länge det finns människor av god vilja vilka flyr från avgudadyrkan och så länge det finns människor vilka aldrig har gjort nog med goda gärningar, sade påven till dem.








All the contents on this site are copyrighted ©.