2008-09-10 14:59:49

Vad betyder det att vara en apostel? Om det talade Påven på onsdagens audiens och han sände även ett budskap till fransmännen inför sin pilgrimsfärd till Lourdes.


(10.09.2008) RealAudioMP3
Vad betyder det att vara en apostel? Vid dagens audiens ska vi se på vad Aposteln Paulus
menade med det. Även om han inte hörde till gruppen med de 12, som Jesus kallat på, kan Paulus likaväl få antaga den titeln själv eftersom han var utvald och omvandlad genom Guds nåd, och han hade tre viktiga egenskaper gemensamt med de verkliga apostlarna.

Den första var att han själv sett Herren och att han kallats av honom. Man kan bli apostel bara genom gudomlig kallelse och inte av ett personligt val. Den andra egenskapen understryker även det gudomliga initiativet: en apostel är den som har sänts och därför handlar och talar som Kristi utsände , helt i hans tjänst. Den tredje egenskapen innebär att ägna sig åt att förkunna evangeliet och grunda kristna församlingar. Paulus kan visa på sina många försök för detta och på alla hans lidanden som klart talar om hans modiga hängivenhet till missionen. I detta sammanhang ser han en identifiering mellan apostlarnas liv och evangeliet som han förkunnar; aposteln själv blir t.ex nervärderad när evangeliet förnekas.. Paulus stod fast i sina många svårigheter och förföljelser och han stöddes framför allt av sin fasta kärlek till Kristus. Må exemplet på hans apostoliska hängivenhet inspirera och uppmuntra oss idag.

En speciell hälsning på engelska fick gruppen från engelska parlamentet , deltagarna i social kommunikation vid påvliga universitetet Santa Croce i Rom samt grupperna från England, Irland , Danmark, Sverige, Sydafrika, Zambia, Indien och USA. Må er pilgrimsfärd förnya er kärlek till Herren och hans kyrka och må Gud välsigna er alla.

I samband med audiensen uttalade Benedictus XVI även ett budskap till Frankrike.

Nästa fredag gör jag min första pastorala färd till Frankrike som Petrus efterföljare. Inför min ankomst vill jag rikta min hjärtliga hälsning till franska folket och till alla invånare i denna älskade nation. Jag kommer till er med ett budskap om fred och broderskap. Ert land är inte okänt för mig . Åtskilliga gånger har jag fått glädjen att besöka det och att uppskatta dess generösa tradition , gästvänlighet och tolerans likaväl som styrkan i dess kristna tro.och dess höga humanistiska och andliga kultur. Denna gång är orsaken till min ankomst firandet av 150 årsminnet av Jungfru Marias uppenbarelse i Lourdes. Efter att ha besökt Paris, ert lands huvudstad blir det en stor glädje för mig att ena mig med mängden av pilgrimer som kommer för att följa jubileets etapper i Bernadetts spår liksom till grottan i Massabielle.

Min bön höjer sig stark framför Notre Damekyrkan med hela kyrkans böner, speciellt för de sjuka för de övergivna men även för freden i världen. Här är Maria själv, som för er alla och speciellt för de unga, är den alltid tillgängliga modern för sina barns behov, ett hoppets ljus som belyser och leder er väg. Kära vänner i Frankrike jag vill be er att ena er med mig i min bön för att denna färd må ge riklig frukt. I den lyckliga förväntan att snart vara hos er , nedkallar jag över er alla , era familjer och era församlingar Jungfru Marias moderliga beskydd. Må Gud välsigna er!







All the contents on this site are copyrighted ©.