2008-09-03 17:21:24

Det viktiga för den kristne är mötet med Jesus, sa Benedictus XVI vid onsdagens audiens


(03.09.2008) RealAudioMP3
I dag höll Påven sin traditionsenliga onsdagsaudiens inne i Audienshallen som var överfylld av pilgrimer och turister. I Rom är vädret vackert och lagom varmt men just på Petersplatsen kan förmiddagstimmarna fortfarande vara heta.

Påven talar i år, då vi firar Paulus år, ofta om denne apostel och idag handlade katekesen just om Paulus omvändelse. I apostlagärningarna berättar aposteln Lukas om den dramatiska händelsen som skedde på vägen till Damaskus och som omvandlade Paulus från en hård förföljare mot kyrkan till en ivrig missionär.. I sina egna brev , beskriver Paulus inte erfarenheten som en omvändelse utan som en kallelse till att bli lärjunge och en uppgift att predika evangeliet. I första hand var det inte fråga om att ta itu med begrepp och läror utan om att följa Jesus själv.

Paulus mötte inte bara den historiske Jesus från den gångna perioden, utan även den levande Kristus som visade sig för honom som Frälsare och Herre. På liknande sätt ligger den djupaste källan till vår egen omvändelse varken i mystiska, filosofiska teorier eller abstrakta moralregler, utan i Kristus och hans evangelium. Han själv definierar vår identitet som kristna, genom att vi i honom upptäcker den djupaste meningen för våra liv. Paulus kunde bara inte göra annat än att predika om evangeliet , den goda nyheten, som han fått ta del av . På samma sätt är det med oss. Slagna av Frälsarens storhet kan vi, liksom Paulus, inte låta bli att berätta om honom till andra. Må vi alltid göra det i glädjefull övertygelse!

Kristna blir vi bara om v i möter Kristus, rör vid hans hjärta och känner att han rör vid vårt, sa Påven. Paulus kallar aldrig denna händelse för omvändelse och det finns olika teorier varför han inte använde det ordet. För mig, sa Påven, är skälet klart, omvändelsen i hans liv var inte frukten av en psykologisk process eller mognad utan av mötet med Jesus. Och ofta när vi läser berättelsen om denna händelse i Apostlagärningarna stannar vi upp inför detaljer som ljuset från himlen, fallet från hästen, hur Paulus blev blind och rösten som kallar honom. Men det viktiga menar Påven var själva mötet med Kristus.

Efter audiensen återvände Påven till sommarresidenset Castel Gandolfo där han fortfarande vistas.







All the contents on this site are copyrighted ©.