2008-03-26 16:25:45

Om tron på uppståndelsen försvinner , tar allt slut, faller allt sönder, sa Benedictus XVI på onsdagens audiens


(26.03.2008) Den första audiensen efter påsk hölls idag ute på Petersplatsen dit det kommit circa 50 000 personer. Så många får givetvis inte plats inomhus, även om man utnyttjar både Peterskyrkan och Audienshallen tillsammans så då återstår att placera alla ute på Petersplatsen även om vädret är osäkert och paraplyerna måste fällas upp och då och då.

Påven berörde idag i sitt tal påskmysteriet , Kristi uppståndelse och den historiska sanningen i den kristna tron, något som är vitt dokumenterat även om det idag som i gångna tider finns personer som uttrycker sina tvivel eller rentav förnekar denna sanning. När tron på Kristi uppståndelse försvagas blir de kristnas vittnesbörd även svagt. Om tron på uppståndelsen försvinner, tar allt slut, faller allt sönder.

Men om människornas hjärtan och sinnen istället ansluter sig till den döde och uppståndne Kristus förändras livet, en förändring som lyser upp människornas och folkens hela existens
”Är det inte säkerheten om att Kristus är uppstånden som ger mod och uthållighet i lidandet åt varje tids martyrer? Är det inte mötet med den levande Jesus som omvänder och fascinerar så många män och kvinnor som från kristendomens början fortsätter att lämna allt för att följa honom och ställa det egna livet i evangeliets tjänst?

Med orden ” Kristus är uppstånden” började Påven även sitt tal till de engelsktalande deltagarna. Mysteriet med Jesu uppståndelse från döden står i den kristna trons hjärta . Under denna påsktid begrundar kyrkan den oändliga rikedomen av detta mysterium och försöker att leva det nya liv som givits oss av den uppståndne Herren. Kristi uppståndelse är även vår uppståndelse. Genom hans övergång från döden till livet har han försäkrat oss om sin frälsning.

Kyrkans glädjerika utrop att Kristus är uppstånden har förmågan att förändra liv och sprida nytt ljus över mänsklighetens historia. I dag som under varje tid kommer Kristus för att möta oss och stanna ibland oss med sin frälsande makt. Under dessa åtta dagar efter påsk inbjuder liturgin oss att bekräfta vår tro på den uppståndne Herren, att hoppas fast på hans löften och att känna igen honom när vi bryter brödet, så som lärjungarna gjorde på vägen till Emmaus. I eukarestin, det levande minnet av Kristi offer, och i firandet av hans sanna närvaro, möter vi verkligen den uppståndne Jesus i ordet och i hans kropps och blods sakrament. Må denna påskens glädje, genom Jungfru Marias böner göra oss till ljusets trogna budbärare och budbärare om uppståndelsens hopp. God fortsättning på påsken till er och era familjer.

Påven som efter påskens ansträngande program nu vistas några dagar på det påvliga residenset i Castel Gandolfo, få mil utanför Rom, kom idag med helikopter till audiensen . Och innan han återvände med helikoptern ägde ett möte rum med ordföranden för FN:s generalförsamling Srgjan Kerim ( från Makedonien) som är på tillfället besök i Italien och som idag även tagits emot av Vatikanens statssekreterare Kardinal Tarcisio Bertone . Mötet ägde rum i en av audienshallens lokaler .

(MA)








All the contents on this site are copyrighted ©.