2008-03-22 12:18:17

Kan man stå likgiltig inför en Gud som dör?, frågar oss Benedictus XVI under Långfredagens Via Crucis vid Colosseum


(22.03.2008) Korset gör oss alla till bröder, sa Benedictus XVI som avslutning på årets mycket regniga Via Crucis. Idag vänder vi våra ofta så distraherade och självupptagna blickar mot Kristus och hans Kors. Korset är källan till evigt liv, korset är rättvisans och fredens skola, korset är ett universellt arv av barmhärtighet och förlåtelse och korset är ett permanent bevis på oändlig kärlek.

Tyvärr förstår människorna inte alltid djupet av denna gränslösa kärlek som Gud visar oss. För honom gör ras och kultur ingen skillnad. Kristus dog för att frigöra människorna från hatets och hämndernas spiral. Från synden som gör oss till slavar. Korset gör oss alla till bröder.

Men vad har vi människor gjort av denna gåva, denna kärlek som vinner över hatet? Många människor i vår tid är på jakt efter kärlek och frihet som utesluter Gud, många tror att de inte behöver Gud. Kära vänner, avslutade påven, låt oss tillåta Jesu uppoffring på Korset att ställa våra mänskliga övertygelser i förfrågan, så att vi kan öppna våra hjärtan för Honom, som är Sanningen som gör oss fria att älska.

Innan påven for tillbaka till Vatikanen tackade han deltagarna för deras otroliga tålamod och uthållighet i regnet.








All the contents on this site are copyrighted ©.