2008-03-14 10:01:22

"Förmedla den glädje som Guds barmhärtighet fyller er med", uppmanar Benedictus XVI ungdomarna under torsdagens botgöringsandakt


(14.03.2008) I torsdags eftermiddag tog påven Benedictus XVI emot tusentals ungdomar i Peterskyrkan. Det var påven Johannes Paulus II som började traditionen att samla stiftets ungdomar på torsdagen före Palmsöndagen, och påven Benedictus XVI fortsätter denna tradition som dock har fått en lite annan vinkling. Eftersom vi befinner oss i fastans sista dagar före påsk firade han en gudstjänst med bön, botgöring och meditation.

Varför är det inte en slump att vi träffas för att fira botgöring som förberedelse för en världsdag med temat ”Men ni ska få kraft när den Helige Anden kommer över er, och ni ska vittna om mig” (Apg. 1,8), sa Benedictus XVI under sin predikan till ungdomarna. Jo för att man börjar vara kristen i mötet med en Person som ger livet nya horisonter och en tydlig vägriktning. För att gynna detta möte öppnar ni era hjärtan i bikt. På det viset bereder man plats för den Helige Anden, som är livgivande i det kristna livet.

Ofta döljer sig en tom existens bakom berömmelsens och framgångens fasad, fortsatte påven. Det är uppenbart att människan inte kan kasta bort sin själ, eftersom det är själen som gör henne till människa. Ändå är det skrämmande hur omänsklig en människa kan vara, när han just förblir en person men förlorar sin mänsklighet.

Den Heliga Anden förändrar inte de yttre omständigheterna i livet, men de inre. Även i kväll fyller den Helige Anden våra hjärtan, för att förlåta oss och fylla oss med kraft och mod, så att vi liksom apostlarna vågar vittna om att Kristus har dött och uppstått!

Kära vänner, fortsatte påven, låt oss därför göra en ärlig samvetsrannsakan, och lova att inte upprepa våra synder. Med denna handling kommer vi att uppleva den djupa glädje, som har sitt ursprung i Guds Barmhärtighet. Denna glädje är smittsam!. Ert liv fylls med Andens gåvor som är: "kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning" (Gal. 5,22).

Staden Rom ligger i era händer, avslutade Benedictus XVI. Det är er uppgift att göra det till en vacker stad, med er vittnesbörd och med era liv. Anslut er till allt det som den Helige Anden kallar er att vara, i kyrkan och i världen. På det viset gör ni Kristus barmhärtighet och nåd synlig, Kristus frälser oss på korset, och stärker oss i kampen mot synden och i vittnesbörden om Hans kärlek.

Under gudstjänstens gång klev Benedictus XVI in i en biktstol och tog emot 14 ungdomar i individuell bikt, medan ungdomarna i basilikan lyssnade till 10 reflektioner från blandade källor, kyrkofäder, encyklikor och tidigare budskap under ungdomsdagar. Under Angelusbönen i söndags inbjöd påven ungdomarna till detta möte, som han sa, ”med Guds Barmhärtighet.

Mons Lorenzo Leuzzi som ansvarar för ungdomarnas själavård i Rom, säger att botgöringens sakrament är ett viktigt steg i ungdomarnas trosidentitet, och framför allt att är botens sakrament ett steg till en alltmer intim relation med Gud. Ungdomarna upplever starkt våldet och ondskan omkring sig, men kanske ännu starkare svårigheterna att börja om pånytt. I boten möter man förlåtelsen, barmhärtigheten, som bygger upp det förlorade hoppet och tilliten.

Nu är vi inne på Benedictus XVI tredje pontifikala år, fortsatte Mons. Leuzzi, och det är uppenbart att ungdomarna inte bara blir mer känslomässigt fästa vid honom, utan att de även finner att hans lära öppnar nya horisonter för att konkret kunna leva sin tro varje dag. Ett klart, tydligt och djupt budskap når ungdomens längtan efter nya äventyr.
 Efter botgöringsandakten följde en procession med det Heliga Årets krucifix till Ungdomscentrat San Lorenzo och där firade Kardinal Stanislaw Rylko den heliga mässan, som fortsatte med en bönevaka fram till midnatt.


 







All the contents on this site are copyrighted ©.