2007-08-22 16:19:34

Vid onsdagens audiens talade Påven om Gregorius av Nazians och om vår plikt som kristna att hjälpa varandra enligt hans exempel


I sin serie om den tidiga kyrkans lärda fortsatte Påven idag att tala om Gregorius av Nazians som kände som sin kristna plikt att utnyttja sin lärdom och litterära talang i evangeliets tjänst. Men trots sin dragning till studier och böneliv tog han ändå del i många av de problemställningar som följde efter konciliet i Nicaea. Gregorius försvarade med kraft kyrkans tro på en Gud i form av tre lika men ändå separata gestalter. Han påvisade det helt mänskliga i sonen genom inkarnationen och förklarade att Kristus tog på sig vår mänskliga natur till fullo, inklusive själen, för att vi skulle bli frälsta. Han försvarade även Marias värdighet som Guds moder, hennes renhet och hennes makt som vår medlare inför Gud.
Gregorius understryker ofta i sina texter vårt kristna ansvar och vår plikt att likna Gud i hans kärlek, i barmhärtighet och solidaritet mot andra, speciellt sjuka och behövande. Vi ska tänka på rika och fattiga , slavar och fria, friska och sjuka. Om du är frisk och rik ska du avhjälpa behoven för den som är sjuk och fattig. Om du inte fallit själv , ska du hjälpa den som fallit och som lever i lidande. Och han sade även: Man är inte bara rik på rikedomar utan även på barmhärtighet. Inte bara på guld utan även på goda egenskaper eller ännu hellre, man är rik på goda egenskaper.
Gregorius talar ofta om vikten av bönen i vilken vi ser allt i Kristi ljus, vi fylls av Guds sanning och påverkas av hans kärlek. Den helige Gregorius liv lär oss att motta den gudomliga kärleken som uppenbaras i Kristus. Låt oss öppna våra hjärtan till hans kärlek som övervinner vår svaghet och som ger varaktig glädje och lycka i våra liv, sade Påven.
I sina hälsningar och sin välsignelse till de engelsktalande pilgrimerna och turisterna nämnde Påven även en grupp från Sverige. Gruppen är ledd av kontaktsprosten Leif Norrgård och den kom från Döderhult.
Vid slutet av audiensen gjorde Påven en appell för den av jordbävningen så hårt drabbade befolkningen i Peru´. Han påpekade hur Gregorius alltid varit fylld av barmhärtighet mot sin nästa och att vi bör likna honom.
Vid de personliga hälsningarna efter audiensen får Påven ofta presenter. I dag fick han en gåva från 45 japanska kvinnor i organisationen ”Kimono Culture” som deltagit i audiensen, alla i klädda färgglada och vackra kimono. Och gåvan bestod givetvis av en traditionell, japansk kimono.
Påven kom i dag till audiensen med den sedvanliga helikoptern och man hade tydligen beräknat god tid för färden, för han kom t.o.m. för tidigt. Han vistas fortfarande på sommarresidenset i Castel Gandolfo.










All the contents on this site are copyrighted ©.