2007-05-02 16:29:49

Regnet är en välsignelse, sade Benedictus XVI vid onsdagens audiens på Petersplatsen


Efter en rad vackra vårdagar blev det idag regn och åska på Petersplatsen för de circa 30 000 pilgrimer och turister som samlats för att deltaga i audiensen. Petersplatsen blev som ett helt fält täckt av mångfärgade paraplyer och Påven själv hade tagit skydd under ett vitt paraply medan han svängde in med papamobilen bland de församlade.
I sin katekes talade Påven idag liksom förra gången om Origenes av Alexandria . "I dag vill jag ta upp viktiga ämnen som han behandlat sa han. Origenes skrifter påverkade starkt kyrkans rika tradition av gudomlig lärdom. Genom läsandet av skrifterna fyllda av böner och i stark tro dras vi av kärlek mot en union med Gud i mystik. Likaväl som en man och en kvinna blir till ”ett” genom äktenskapet, på samma sätt blir kyrkan och var och en av dess medlemmar enade i anden med den gudomlige brudgummen.
Beträffande kyrkan lär oss Origenes betydelsen av prästerskapet för de trogna. Och han säger att varje troende är kallad till en prästerlig attityd genom att leva ett rent och rättskaffens liv. En intim kärlek till Gud genom bön och genom att erbjuda ett rätt och moraliskt liv, hör till Origenes mest viktiga lektioner för oss. Det är så som vi kan hålla våra hjärtans blickar fixerade på den vishet och den sanning som är Jesus Kristus. Gud välsigne er alle! Detta var ett sammandrag av Påvens ord till de engelskalande deltagarna.
Medan Påven talade blev regnet så intensivt att han kände behovet att göra en kommentar . Han sade: Låt oss ta regnet som en välsignelse. Man talar så mycket om torkan i dessa dagar. Vår Herre ger oss tydligen ett tecken på hans nåd.
I sin hälsning på spanska talade Påven om sin resa till Brasilien mellan d. 9 och 13. maj där han kommer att ha två viktiga möten, ett med ungdomarna och ett med biskoparna.
Och vi kan tillägga att de båda öppna jeeparna, typ pic –up, som Påven kommer att använda i Brasilien redan kommit fram dit och är under polisens kontroll. De har transporterats till Brasilien med ett brasilianskt militärflygplan.










All the contents on this site are copyrighted ©.