2007-02-26 15:43:54

Deus Caritas est, är påvens budskap under fastans första Angelusbön


På söndagen var Rom vårvarmt och många hade sökt sig till Petersplatsen för fastans första Angelus. Påven mötte dem, som varje söndag, med öppna armar från sitt fönster och lade på nytt tyngden på fastebudskapets kärna: "Deus caritas est". Gud är kärlek.
Kära bröder och systrar. I Johannesevangeliet läser vi det som profeten Zaccarias redan hade förutspått. "De ska se honom som de har genomborrat"(Gv 19,37). Älsklingslärjungen, som tillsammans med Maria, Jesus Moder, var närvarande under korsfästelsen, var ögonvittne då en lans stacks genom Kristus revben, och hur vatten och blod rann ut. Det var en anonym romersk soldat som gjorde det. Hans öde var att sedan falla i glömska. Men gesten förblev inpräglad i apostels ögon och hjärta, och han skriver om det i sitt evangelium. Och hur många hjärtan har inte konverterats, under seklernas gång, tack vare just det kärleksbudskap som man får då man lägger sin blick på den korsfäste Kristus.
Därför går vi in i fastan med blicken på Kristus blödande revben. I encyclikan Deus caritas est, har jag velat understryka att, bara om man fördjupar sin blick och begrundar Jesus som dör på korset för oss, kan man man förstå denna avgörande sanning: Gud är kärlek (I Gv 4,8. 16) . Om människan utgår ifrån det hon ser då, hittar hon vägen till kärleken, och till hur hon ska leva. Om vi begrundar den korsfäste Kristus med trons ögon, kan vi förstå i djupet vad synden är, hur tragisk den är, hur allvarlig den är, och samtidigt förstå hur ofantligt stor kraft det finns i förlåtelsen och i Guds barmhärtighet. Låt oss inte släppa våra hjärtan från detta djupa mysterium. Ett mysterium som utmärker sig i djup mänsklighet och hög andlighet. Medan vi betraktar Kristus känner vi oss betraktade av honom. Han som även vi har stuckit våra lansar i, tröttnar aldrig på att låta sin, aldrig sinande, barmhärtiga kärlek strömma över jorden. Om mänskligheten bara kunde förstå, att det är endast i denna källa vi kan fylla oss med den andliga energi, som vi inte kan vara utan, om vi vill uppnå den frid och glädje som varje människa söker efter utan rast.
Påven fortsätter: Vi ber till Jungfru Maria, som lansen genomborrade själen på, då hon stod under korset. Vi ber henne om gåvan att ha en stadig och orubblig tro. Vägled oss under fastan och hjälp oss att lämna allt bakom oss, som avleder oss från att lyssna till Kristus och hans frälsande ord.
Till sist ber påven oss om våra förböner inför den kommande veckans reträtt. Böner som han återgäldar till var och en av oss, våra familjer och kommuniteter.

Från och med igår eftermiddag startade Påven tillsammans med det påvliga hushållet årets fastereträtt, som pågår till lördag förmiddag. Under den här veckan är därför alla audienser och andra offentliga uppdrag inställda.
Efter Angelus hälsade påven pilgrimmer från när och fjärran.







All the contents on this site are copyrighted ©.