2006-11-27 17:30:34

Påven hälsar det kära turkiska folket


Benedictus XVI började söndagens Angelusbön med att sända en hjärtlig hälsning till det kära turkiska folket, så rikt på historia och kultur . "Till detta folk och dess representanter uttrycker jag min uppskattning och uppriktiga vänskap. Med djup rörelse inväntar jag mötet med den lilla katolska kommuniteten i Turkiet som alltid finns i mitt hjärta, och jag väntar på att få ena mig broderligt med ortodoxa kyrkan för firandet av aposteln Andreas. Med tilltro går jag i mina vördade föregångares, Paulus VI:s och Johannes Paulus II:s spår, och jag ber om salige Johannes XXIII:s beskydd, han som under tio år var apostolisk delegat i Turkiet och hyste stor kärlek och uppskattning för denna nation. Till er alla ber jag att ni följer mig med er bön, så att denna pilgrimsfärd må bära de frukter som Gud önskar."
Som vi ser gick Påvens tankar till det förestående apostoliska besöket i Turkiet som börjar på tisdag. Klockan ett landar enligt det fastställda programmet , Påvens plan på flygplatsen i Ankara och liksom tidigare , har Påven även denna gång vänt sig till alla i kyrkan för att be om deras förböner och andliga närhet inför denna viktiga etapp av hans pontifikat, en etapp av kyrklig, ekumenisk och interreligiös karaktär.
I sina ord i samband med söndagens text talade Påven om Pilatus dramatiska förhör av Jesus, där Jesus bekräftar att han är en konung men inte av denna världen. Han hade kommit för att befria människorna från syndens slaveri och försona dem med Gud. Inför Pilatus sade Kristus att han kommit till världen för att vittna om sanningen, men vilken sanning frågar sig Benedictus XVI?
Hela hans existens visar att Gud är kärlek. Det är alltså den sanningen som han vittnat om genom att offra sitt liv på Golgata. Korset är den tron där han uppenbarat att Gud är kärlek och där han offrat sig för att sona världens synder.
Om Kristi liv är kärlek, är den kristnes väg, som han är kallad att vandra, också samma väg. Men vägen för att nå målet är lång och det finns inga genvägar. Varje människa måste av fri vilja ta emot sanningen om Guds kärlek. Han är Kärlek och Sanning och varken kärleken eller sanningen kan påtvingas, de knackar bara på porten till våra hjärtan och vår själ och där de får tillträde, för de med sig frid och glädje.. Detta är Guds sätt att regera,det är hans frälsningsprojekt, ett mysterium, en plan som uppenbaras tid efter tid i vår historia.
Efter hälsningarna på fem olika språk påminde Påven om dagen för kancerforskningen och världsdagen för kampen mot AIDS som firas nästa söndag. Jag hoppas uppriktigt att den medför ökat ansvar i vården för denna sjukdom med plikten att undvika varje slags diskrimination för dem som drabbats. Jag ber om Herrens tröst och hjälp för dessa sjuka och deras familjer och jag uppmuntrar alla de otaliga initiativ som kyrkan tagit på detta område.
Deltagarna i Nationalkongressen för andlig musik som orgniserats av Santa Cecilia och som spelade och sjöng för Påven ute på Petersplatsen fick även en uppskattad hälsning. "Kära vänner! sa Påven. Jag är glad att ni har firat 50-årsminnet av dödsdagen för den store maestron, Lorenzo Perosi, som även varit ledare för Sixtinska kapellets kör och som lämnat oss verk av djup, andlig inspiration. Jag önskar att ni blir autentiska missionärer genom att uttrycka skönhet och harmoni med er musik.








All the contents on this site are copyrighted ©.