2006-11-22 15:56:02

"Mörka makter försöker förstöra landet, sa Påven i sin appell för Libanon


Det regnade idag vid Påvens audiens ute på Petersplatsen. Men ändå hade det kommit circa 20 000 deltagare som modigt spände upp sina mångfärgade paraplyer. Bland deltagarna fanns även en grupp svenskar.
Påven kom i sin vita jeep utan regnskydd och hans gestalt avtecknade sig suggestivt mot folkmassan som tog emot honom med glad entusiasm medan de försökte skydda sig mot regnet.
Påven talade om aposteln Paulus som under sitt möte med den uppståndne Kristus, på vägen till Damaskus, hade förstått att om han förföljde kyrkan, förföljde han även Kristus. Därför omvände sig Paulus inte bara till Kristus utan även till kyrkan. Vi kan nu förstå varför kyrkan kom att spela en så vikttig roll i hans tankar och verk. Paulus grundade många kyrkor under sina missionsresor och han visade med sina brev och besök en djup omtanke om sina kyrkor. För Paulus är kyrkan verkligen “Kristi kropp” som utbrett sig i världen och fått liv och form genom den Helige Andes gåva. Paulus bild av kyrkan som Kristi brud knyter även band av trohet och kärlek genom att ena Herren med alla av hans kropps lemmar. Genom Paulus böner kan vi djupare tränga in i gemenskapens mysterium för att vittna effektivt om Kristi närvaro i världen.
“Hoppas Vår Herre låter regnet sluta!” sa Påven plötsligt och gjorde ett avbrott i sin utläggning om Paulus, ett avbrott som inte stod på programmet.
Vidare gjorde han en appell för Libanon i vilken han fördömde attentatet mot den kristne ministern Pierre Gemayel och försäkrade om sin förbön och sin närhet till familjen och till det kära folket i Libanon. "Inför de mörka makter som försöker förstöra landet ber jag alla i Libanon att inte låta sig besegras av hat utan förstärka rättvisa och försoning.och att tillsammans arbeta för att bygga upp en framtid i fred" sa Påven.
Benedikus XVI slutade appellen med att vända sig till de ansvariga i länderna som har detta områdes öde i sitt hjärta och bad dem att bidraga med en global lösning mot all den orättvisa som där föreligger sedan många år tilbaka.
Efter audiensen kom en delegation från Irak med shejken Ali Ibraheem och hans följe på sju personer. som fick Påvens personliga hälsning. Av dom fick Påven en lång vit klädnad i gåva. Efteråt fick de träffa Vatikanens utrikesminister Msg Mamberti. De kommer även under dagens lopp att få ett möte med påvliga rådet för interreligiös dialog.







All the contents on this site are copyrighted ©.