2006-02-20 13:48:51

Bara Jesus botar människan, menar Benedictus XVI


Jesus botar människan som förlamas av synd. Det sade Benedictus XVI söndag 19 februari i en meditation om söndagens evangelium som berättar hur Jesus botar en lam. Som vanligt ledde påven middagsbönen angelus från sitt arbetsrums fönster mot Petersplatsen och fortsatte sina korta meditationer utifrån kyrkoåret.

-I de senaste söndagarns liturgi har evangeliet berättat om hur Kristus botar olika sjuka, sade påven. Förra söndagen var det en spetälsk, idag handlar det om en lam man, som fyra personer bär till Jesus på en bår. Han ser deras tro och säger till den lame: “Mitt barn, dina synder är förlåtna” (Mark 2:5). Så visar han att han först och främst vill bota själen. Den lame är en bild av varje människa som synden förhindrar från att röra sig fritt, att vandra längs det godas väg, att göra sitt bästa. När det onda slår sig ned i själen binder det människan med lögnens, vredens, avundens och de andra syndernas band, och förlamar henne steg för steg. Därför säger Jesus först, till de närvarande skrivarnas förskräckelse: “dina synder är förlåtna”. Först senare, för att visa att Gud har gett honom myndighet att förlåta synder, tillägger han: “stig upp, ta din bädd och gå hem” (Mark 2: 11) och botar honom helt och hållet. Budskapet är tydligt. Människan förlamas av synden och behöver Guds barmhärtighet, som Kristus har kommit för att ge henne, för att hennes hjärta skall bli friskt och hela hennes liv skall blomstra på nytt.

-Också idag bär mänskligheten på spåren av synden som hindrar henne från att röra sig fritt när det gäller värden som broderskap, rättvisa och fred som mänskligheten så ofta talar om i högtidliga deklarationer, fortsatte Benedictus XVI, och frågade sig: Varför?

-Vad hindrar mänsklighetens vandring? Vad hindrar mänskligheten från att utvecklas helt och fullt? Vi vet av historien att det finns många orsaker och att problemet är invecklat. Men Guds ord inbjuder oss att se problemet med trons blick och att, som de som bar den lame, lita på att bara Jesus kan bota på riktigt. Mina företrädare och särskilt vår älskade Johannes Paulus II valde att leda vår tids människor till Kristus, återlösaren, för att han skulle bota dem med jungfru Marias förbön. Jag vill också fortsätta på denna väg. Med min första encyklika, Deus caritas est, ville jag visa för hela världen att Gud är källan till äkta kärlek. Bara Guds kärlek kan förnya människans hjärta, och det är bara om den förlamade mänsklighetens hjärta blir friskt som hon kan resa sig och gå. Guds kärlek är den sanna kraft som förnyar världen.








All the contents on this site are copyrighted ©.